[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
:: Volume 7, Issue 1 (2022) ::
qaiie 2022, 7(1): 65-90 Back to browse issues page
Theistic education of science from the attitude dimension of learning as a solution to integrate religious education with science education in the National Curriculum
Seyyed Hedayat Sajadi
Assistant Professor of philosophy of science and technology, Department of Physics Education, Farhangian University, Tehran, Iran. , hedayatsajadi@gmail.com
Abstract:   (1229 Views)
Abstract
Objective: This study aims to introduce and review the proposal of "theistic education of science from the attitude dimension of learning" as a solution to the problem of compatibility between science education and religious education in the National Curriculum (of Iran). It addresses the question of whether the proposal has the necessary competence to achieve the goals of the national curriculum, as well as the ability to resolve the ambiguities and internal contradictions of the national curriculum?
Method: In this research, the conceptual analysis method is used for Introducing the theistic education of science and reviewing the national curriculum. Besides, the Inferential analysis method is used for implications and applications of the proposal in resolving the ambiguities and inconsistencies of the national curriculum.
Findings: This study shows that there are ambiguities and incoherencies among components of the national curriculum and in particular parts of the statement of the field of education and learning of experimental sciences. On the other hand, the proposal of theistic education of science from the attitude dimension of learning is a consistent and coherent construct and is in line with the theories of religious science, At the same time, it can be considered an effective proposal to solve the conflicts of the statement, and inconsistencies of the goals the curriculum with other parts of the curriculum, including general orientation of organizing educational contents and instructions of science.
Conclusion: Finally, it is concluded that the proposal is in line with religious education, and solving the problem of the applicability and compatibility of religion in the curriculum, generally, resolve the conflict of theoretical and practical aspects to some extent, and it brings the issue of religious education of science to a much more practical level, such a way that it would be understandable for science education specialists.
 
Keywords: the national curriculum, science education, religious education, theism, attitude
Full-Text [PDF 1407 kb]   (248 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: special-Philosophical
Received: 2022/01/8 | Revised: 2022/06/20 | Accepted: 2022/03/30 | ePublished ahead of print: 2022/04/30 | Published: 2022/06/20 | ePublished: 2022/06/20
References
1. • قرآن کریم
2. • احمدی،ساره؛ ملکی، حسن؛پارسانیا،حمید؛ آیتی، محسن؛ و عباسپور، عباس.(1396). شناسایی و تبیین فرهنگ برنامه درسی بر اساس تفسیر تسنیم. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25(37), 29-55
3. • العطاس،محمدنقیب(1374) درآمدی بر جهان شناسی اسلامی،ترجمه گروه مترجمان، تهران: انتشارات موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران و ایستاک (کوالالامپور).
4. • امانی‌طهرانی،محمود؛علی‌عسگری،مجید؛و عباسی، عفت(1395)، طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دوره اول متوسطه،تعلیم و تربیت، دوره 32 بهار 32( 125).
5. • باقری،خسرو؛ سجادیه، نرگس؛ و توسلی،طیبه (1394)رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، چاپ دوم، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی .
6. • باقری،خسرو؛سجادیه،نرگس‌سادات؛خدایاری‌فرد، محمد؛ محمدی،آزاد؛ گواهی،عبدالرحیم؛ و اکبری زرادخانه، سعید.(1399). وحدت اندراجی عقل و دین و الهام بخشی‌های آن برای تربیت‌دینی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), 90-117.
7. • جوادی‌آملی، عبدالله(1386)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، چاپ اول، قم: انتشارات اسراء.
8. • جوادی‌آملی، عبدالله(1388)، تبیین برخی از مطالب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، فصلنامه اسراء، سال اول، شماره 2، زمستان.
9. • دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.(1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، مصوبه 1391. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
10. • سجادی، سیدهدایت(1398)، علم دینی با رویکرد متافیزیک‌گرایانه: بررسی امکان و معناداری آن، فصلنامه حکمت و فلسفه، دوره 15، شماره 60 صص69-98.
11. • سجادی، سید هدایت. (a١٤٠٠)، علم شناسی و آموزش علوم: چارچوبی نظری در به کارگیری تاریخ و فلسفه علم در آموزش علوم تجربی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت; ۳۷ (۲) :۲۶-۷
12. • سجادی، سیدهدایت(b١٤٠٠) ،آموزش علم دینی یا آموزش دینی علم: از آرمان تا تناقض‌نمایی، فصلنامه پژوهش‌های علم و دین، 12(1).
13. • سجادی، سیدهدایت(c١٤٠٠)،آموزش دینی علم: از رویکرد بین‌رشته ای تا آموزش خداباورانه علم، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، زمستان، شماره 89.
14. • سجادی، سیدهدایت(d١٤٠٠)،تاملی بر تحقق‌پذیری نظریه‌های علم دینی: تعلیم و تربیت با محوریت نگرش خداباورانه در آموزش علوم، ششمین کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، قم.
15. • گلشنی، مهدی(1380)، از علم سکولار تا علم دینی،چاپ دوم، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
16. • موسی‌پور،نعمت‌الله‌(١٣٩٥)،مبانی برنامه‌ریزی آموزش متوسطه، چاپ‌پنجم،مشهد: انتشارات
17. References
18. • American Association for the Advancement of Science(1990).Science for all Americans. New York: Oxford University Press.
19. • Billingsley, B., Chappell K., &Reiss M.J.(2019), Science and Religion in Education, Berry Billingsley, Keith Chappell, Michael J. Reiss(eds.), Springer.
20. • Billingsley, B., Taber, K., Riga, F., & Newdick, H. (2012). Secondary school students’ epistemic insight into the relationships between science and religion; a preliminary enquiry. Research in Science Education, 1–18.
21. • Coombs, J. R, and Daniels, L. B. (1991). Philosophical inquiry: Conceptual analysis. In E. C. Short (Ed.), Forms of curriculum inquiry. Albany: State University of New York.
22. • Gunstone, Richard(ed.)(2015). Encyclopedia of Science Education, Springer.
23. • Irzik,Gurol&Nola,Robert(2011).A Family Resemblance Approach to the Nature of Science for Science Education, Science&Education,20(7-8),591–607.
24. • Matthews, M.R.(2009). Teaching the Philosophical and Worldview Components of Science, in Science, Worldviews, and Education, ed. By M.R. Matthews. Springer.
25. • Matthews, Michael R. (2012).Changing the Focus: From Nature of Science(NOS) to Features of Science(FOS), in Advances in Nature of Science Research Concepts and Methodologies, ed. Myint Swe Khine, Springer.
26. • McComas, William(ed.)(2020), Nature of Science in Science Instruction: Rationales and Strategies, ed. By McComas, Springer.
27. • National Research Council(NRC). (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
28. • Sæther, Jostein (2019), Three Perspectives on the Science-Religion Issue in Science Education: Interdisciplinarity, Value or Ideology, Orientation and Responsible, Personalization, IN: Science and Religion in Education, Berry Billingsley, Keith Chappell, Michael J. Reiss(eds.), Spring.
Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi S H. Theistic education of science from the attitude dimension of learning as a solution to integrate religious education with science education in the National Curriculum. qaiie 2022; 7 (1) :65-90
URL: http://qaiie.ir/article-1-855-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 7, Issue 1 (2022) Back to browse issues page
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)