1- آزاد اسلامی واحد کرمان 2- آزاد اسلامی واحد کرمان ، manzari.v63@gmail.com
چکیده: (2916 مشاهده)
هدف : در این پژوهش رابطه ساختاری سبک زندگی اسلامی و موفقیت تحصیلی با واسطهگری سازگاری با مدرسه در دانشآموزان دوره متوسطه دوم مورد بررسی قرار گرفت.روش : روش تحقیق از نوع روش توصیفی- همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر،کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهر کرمان به تعداد 7370 نفر بودند. مشارکت کنندگان به تعداد 380 نفر (220 دختر و 160 پسر) و با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی(1391)، موفقیت تحصیلی صالحی(1393) و سازگاری با مدرسه سینها و سینگ (1993) پاسخ دادند.تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مســیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS22 و AMOS16 انجام شد. یافته ها : نتایج نشان داد ضریب مسیر بین متغیر سبک زندگی اسلامی و موفقیت تحصیلی در مدل اثرکامل بدون حضور متغیرمیانجی معنی دار است. همچنین یافتهها اثر مســتقیم سبک زندگی اسلامی بر موفقیت تحصیلی را تأیید میکند و متغیر سازگاری با مدرسه این رابطه را واسطهگری میکند. نتیجه گیری : بر این اســاس میتوان پیشــنهادکردکه به منظور افزایش این دو ویژگی تدابیری در جهت ارتقای مؤلفههای سبک زدگی اسلامی دانشآموزان اندیشید.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1399/7/10 | ویرایش نهایی: 1400/1/21 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/11/25 | انتشار: 1399/11/29 | انتشار الکترونیک: 1399/11/29
askari F, manzari tavakoli A, manzari tavakoli H, zeinadini Z. (2020). The Structural Relationships of the Islamic Lifestyle and the Academic Success with the Mediation through Adaptation to School. qaiie. 5(3), 101-126. doi:10.29252/qaiie.5.3.5 URL: http://qaiie.ir/article-1-675-fa.html
عسکری فهیمه، منظری توکلی علیرضا، منظری توکلی حمدالله، زین الدینی زهرا. روابط ساختاری سبک زندگی اسلامی و موفقیت تحصیلی با واسطهگری سازگاری با مدرسه در دانش آموزان دوره متوسطه دوم مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (3) :126-101 10.29252/qaiie.5.3.5