[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 60-33 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه‌های مدرسه شاد در نظام آموزش ابتدایی ایران بر مبنای فرهنگ ایرانی– اسلامی
سمیه بهرامیان1، محمد علی نادی*2، فریبا کریمی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران
2- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران ، nadi2248@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران
چکیده:   (1201 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه­ های مدرسه شاد در نظام آموزش ابتدایی ایران به انجام رسیده است. روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی پژوهش، راهبرد اکتشافی متوالی و مدل تدوین ابزار به انجام رسید. در مرحله کیفی پژوهش از روش تحلیل مضمون استقرایی و در مرحله کمی از روش پیمایش استفاده شد. حوزه­ی پژوهش در مرحله کیفی منابع و متون ایرانی اسلامی مرتبط با موضوع شادی و در مرحله کمی جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس دوره ابتدایی کشور در زمان مطالعه بودند. شیوه نمونه ­گیری در مرحله کیفی پژوهش هدفمند و در مرحله کمی احتمالی (خوشه­ ای چندمرحله­ ای) است. ابزار گردآوری داده­ ها در مرحله کیفی پژوهش یادداشت ­برداری (چک لیست) و در مرحله کمی پژوهش پرسشنامه بوده است.یافته ­ها: بر اساس نتایج مرحله کیفی پژوهش شادی ایرانی اسلامی پیرامون سه مضمون فراگیر شادی درونی (بینش معطوف به شادی، منش معطوف به شادی و پویش معطوف به شادی)، زیست معطوف به شادی (زیست­ جهان شاد، بهزیستی معنوی و مادی) و کنش­ های معطوف به شادی (کنش­ های مناسکی، عاطفی و اجتماعی معطوف به شادی) شکل گرفته است. نتیحه گیری: اینکه نتایج مرحله کمی پژوهش بیانگر این است که نقش مولفه­ های شادی ایرانی اسلامی در تحقق مدرسه شاد از نظر جامعه آماری پژوهش بالاتر از حد متوسط برآورد شده است و مولفه ­های مدرسه شاد از اعتبار مطلوبی برخوردار هستند.   
واژگان کلیدی: شادی، مدرسه شاد، آموزش ابتدایی، فرهنگ ایرانی اسلامی
واژه‌های کلیدی: شادی، مدرسه شاد، آموزش ابتدایی، فرهنگ ایرانی– اسلامی
متن کامل [PDF 859 kb]   (448 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1399/3/29 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/11/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahramian S, nadi M A, karimi F. Providing an Iranian-Islamic Model for a Happy School in the Elementary Education System in Iran. qaiie. 2020; 5 (3) :33-60
URL: http://qaiie.ir/article-1-571-fa.html

بهرامیان سمیه، نادی محمد علی، کریمی فریبا. شناسایی مولفه‌های مدرسه شاد در نظام آموزش ابتدایی ایران بر مبنای فرهنگ ایرانی– اسلامی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (3) :60-33

URL: http://qaiie.ir/article-1-571-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)