شناسایی مولفههای مدیریت زمان از منظرآموزههای اسلامی و اعتبار بخشی آن توسط مدیران آموزشگاهی
|
علیرضا قاسمی زاد* 1، پری مشایخ2 ، الهام خواجه3 |
1- استادیار مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، ایران. ، ghasemizad@kau.ac.ir 2- استادیار برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، ایران. 3- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، ایران. |
|
چکیده: (3342 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای مدیریت زمان از منظر اسلامی و با رویکرد تحلیل مضمون و اعتبار یابی آن است. روش پژوهش یک مطالعه ترکیبی و جزء طرحهای متوالی اکتشافی از نوع ابزارسازی میباشد، در بخش کیفی به شیوه تحلیل مضمون، ابعاد و گویههای سازنده مولفه مدیریت زمان از منظر اسلامی مشخص شد. در بخش کمی این مولفهها اعتباریابی و اولویتبندی شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل منابع اسلامی از جمله قرآن و نهجالبلاغه میباشد که با مطالعه کل کتابها احادیث و آیات مربوط به زمان استخراج و مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کمی نیز جامعه پژوهش شامل مدیران مدارس شهرستان کازرون بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش متون کاوی و پرسشنامه محقق ساخته است. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده برای پرسشنامه 93/0 و روایی آن توسط تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. دادههای پژوهش در بخش کیفی توسط شیوه تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی از تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده در بخش کیفی مدل مدیریت زمان از منظر آموزههای اسلامی مشتمل بر پنج مولفه تعهد، مدیریت، وجدان مداری، بصیرت و مراقبه شد که در اعتبار یابی توسط مدیران آموزشگاهی مورد تایید قرار گرفت.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت زمان، مولفهها، آموزههای اسلامی، اعتباریابی، مدیران آموزشگاهی. |
|
متن کامل [PDF 496 kb]
(1599 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1397/5/22 | ویرایش نهایی: 1397/9/6 | پذیرش: 1397/9/6 | انتشار: 1398/1/2 | انتشار الکترونیک: 1398/1/2
|
|
|
|