1- دانشگاه علامه طباطبائی ، zsalehi22@gmail.com 2- دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده: (571 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مبانی تربیتی کانونهای فرهنگی-آموزشی مساجد، درصدد پاسخ به این پرسش برآمد که این کانونها به کدام مبانی پایبند بوده و از چه اهداف و اصولی پیروی میکنند؟ روش:این پژوهش با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی و بهکارگیری روش تحلیل محتوای قیاسی- استقرایی، بهصورت مطالعه موردی «مجموعه تربیتی حضرت روحالله(ره)» مشهد را مورد بررسی قرار داد. یافتهها:یافتههای پژوهش شامل مبانی تربیتی، اهداف، اصول و روشهای تربیتی بود که طی تحلیل محتوای اسناد این مجموعه تربیتی بهدست آمد. مبانی تربیتی در دو سطح کلان و خرد طبقهبندی شد. مبانی سطح کلان (سیاستگذاری) ارائهشده در حوزه ساختاری (ناکارآمدی بسترهای نظام آموزشوپرورش موجود)، و در حوزه رویکرد (محوریت مسجد در امر تعلیم و تربیت، تقدم پرورش بر آموزش، مرجعیت علمی-اخلاقی مربی و اولویت نقش خانواده در تربیت) بودند. همچنین مبانی تربیتی سطح خرد (اجرا) در حوزه محتوای تربیت (اولویت ساحت تربیت اعتقادی- عبادی- اخلاقی، ساحتهای مختلف انسان و لزوم توجه به آن) و در حوزه روشهای تربیت (اهمیت بسترسازی و تدریج در ارائه محتوا، تنوع ظرفیت متربی و توجه به آن) شناسایی شد. نتیجهگیری: بهنظر میرسد این مجموعهها علیرغم تنوع، از حیث مبنا و هدف از اشتراک بالایی برخوردار بوده اما در اصول و روشها تفاوت بین کانونهای فرهنگی-آموزشی مختلف قابل توجه میباشد. از اینرو، یافتههای حاصله در دو سطح کلان و خرد میتواند در نظامهای تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/7/21 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/11 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1