[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 108-91 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مبانی تربیتی کانون های فرهنگی - آموزشی مساجد
زهرا صالحی متعهد* 1، زهرا احمدی زمانی2 ، زهراسادات نیری پور2
1- دانشگاه علامه طباطبائی ، zsalehi22@gmail.com
2- دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده:   (390 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مبانی تربیتی کانون‌های فرهنگی-آموزشی مساجد، درصدد پاسخ به این پرسش برآمد که این کانون‌ها به کدام مبانی پایبند بوده و از چه اهداف و اصولی پیروی می‌کنند؟
روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوای قیاسی- استقرایی، به‌صورت مطالعه موردی «مجموعه تربیتی حضرت روح‌الله(ره)» مشهد را مورد بررسی قرار داد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش شامل مبانی تربیتی، اهداف، اصول و روش‌های تربیتی بود که طی تحلیل محتوای اسناد این مجموعه تربیتی به‌دست آمد. مبانی تربیتی در دو سطح کلان و خرد طبقه‌بندی شد. مبانی سطح کلان (سیاست‌گذاری) ارائه‌شده در حوزه ساختاری (ناکارآمدی بسترهای نظام آموزش‌و‌پرورش موجود)، و در حوزه رویکرد (محوریت مسجد در امر تعلیم و تربیت، تقدم پرورش بر آموزش، مرجعیت علمی-اخلاقی مربی و اولویت نقش خانواده در تربیت) بودند. هم‌چنین مبانی تربیتی سطح خرد (اجرا) در حوزه محتوای تربیت (اولویت ساحت تربیت اعتقادی- عبادی- اخلاقی، ساحت‌های مختلف انسان و لزوم توجه به آن) و در حوزه روش‌های تربیت (اهمیت بسترسازی و تدریج در ارائه محتوا، تنوع ظرفیت متربی و توجه به آن) شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد این مجموعه‌ها علی‌رغم تنوع، از حیث مبنا و هدف از اشتراک بالایی برخوردار بوده اما در اصول و روش‌ها تفاوت بین کانون‌های فرهنگی-آموزشی مختلف قابل توجه می‌باشد. از این‌رو، یافته‌های حاصله در دو سطح کلان و خرد می‌تواند در نظام‌های تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کانون‌های فرهنگی-آموزشی مساجد، مبانی، اهداف، اصول و روش های تربیتی
متن کامل [PDF 1376 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/7/21 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/11 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SalehiMotaahed Z, Ahmadi Zamani Z, Nayeripur Z. (2023). Analysis of educational bases of cultural-educational centers of mosques. qaiie. 8(4), 91-108. doi:10.61186/qaiie.8.4.6
URL: http://qaiie.ir/article-1-1165-fa.html

صالحی متعهد زهرا، احمدی زمانی زهرا، نیری پور زهراسادات. تحلیل مبانی تربیتی کانون های فرهنگی - آموزشی مساجد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (4) :108-91 10.61186/qaiie.8.4.6

URL: http://qaiie.ir/article-1-1165-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)