[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی نقش رهبری آموزشی در هدایت‌پذیری دانش‌آموزان با تأکید بر قرآن کریم: سبک رهبری هادی
محدثه شعبانی1 ، فاطمه صغری شفیعی* 2، نیکو دیالمه1
1- دانشگاه امام صادق علیه السلام- پردیس خواهران
2- دانشگاه امام صادق علیه السلام- پردیس خواهران ، Shafiee_Fs@isu.ac.ir
چکیده:   (106 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف طراحی الگوی نقش رهبری آموزشی در هدایت‌پذیری دانش‌آموزان، در پی ترسیم فرایند هدایت‌پذیری دانش‌آموزان و دست‌یابی به راهبردهایی برای ایجاد آن فرایند در مدرسه بوده است.
روش: روش پژوهش، روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد اشتراوس و کوربین است که در آن از آیات قرآن کریم به‌عنوان مبنا و از تجربه تجربه‌گران تربیتی استفاده شده است. روش نمونه‌گیری این پژوهش، نظری، هدف‌مند و در دسترس و نمونه پژوهشی آن، در مرحله اول آیات شریفه مرتبط با سیره دو پیامبر اولوالعزم حضرت نوح (ع) (114 آیه) و حضرت ابراهیم (ع) (30 آیه) و آیات شریفه مرتبط با هدایت‌پذیری (78 آیه) و در مرحله دوم شانزده نفر از فعالان تربیتی است.
یافته‌ها: در این پژوهش، در گام نخست، عوامل و موانع هدایت‌پذیری از آیات قرآن کریم استخراج شد که نتیجه آن، دست‌یابی به 19 عامل بیرونی و درونی برای هدایت‌پذیری ازجمله انسان‌های الهی، خردمندی، تنبّه‌طلبی، کنش صبورانه شکرپایه و...؛ و 40 مانع بیرونی و درونی هدایت‌پذیری از جمله محیط ناهم‌گون، جهل متعصبانه، شک معاندانه، کنش ظالمانه و... است. در این بخش عوامل و موانع درونی هدایت‌پذیری در سه دسته بینشی، گرایشی و کنشی سامان‌دهی شده‌اند. در گام دوم پژوهش نیز، با بهره‌گیری از یافته‌های گام نخست و مصاحبه با تجربه‌گران تربیتی، پدیده محوری، راهبردهای رهبری آموزشی برای هدایت‌پذیری دانش‌آموزان و هم‌چنین عوامل و شرایط زمینه‌ای تأثیرگذار بر هدایت‌پذیری متربیان، به‌دست آمد که نتیجه آن، تعیین «سبک رهبری هادی» به‌عنوان پدیده محوری؛ ارائه 23 راهبرد عام در سه محور راهبردهای تربیتی هادی، راهبردهای مدیریتی هادی و راهبردهای محیطی هادی و 11 راهبرد خاص همانند ذائقه‌سازی دینی، عقل‌پروری علم‌پایه و عزم‌محور و در زمینه هدایت‌پذیری و ترسیم شرایط زمینه‌ای در سه بخش نهادهای رسمی، نیمه‌رسمی و غیررسمی بوده است.
نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت، رهبری آموزشی با به‌کارگیری سبک رهبری هادی و اجرای راهبردهای هدایت‌پذیری، زمینه‌ساز ایجاد مؤلفه‌های هدایت‌پذیری در دانش‌آموزان خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: قرآن کریم، رهبری آموزشی، نقش رهبری آموزشی، هدایت‌پذیری، دانش‌آموزان، سبک رهبری هادی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/10/22 | ویرایش نهایی: 1403/4/19 | پذیرش: 1402/12/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/29



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)