1- دانشگاه امام صادق علیه السلام- پردیس خواهران 2- دانشگاه امام صادق علیه السلام- پردیس خواهران ، Shafiee_Fs@isu.ac.ir
چکیده: (1310 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر، با هدف طراحی الگوی نقش رهبری آموزشی در هدایتپذیری دانشآموزان، در پی ترسیم فرایند هدایتپذیری دانشآموزان و دستیابی به راهبردهایی برای ایجاد آن فرایند در مدرسه بوده است. روش:روش پژوهش، روش نظریهپردازی دادهبنیاد اشتراوس و کوربین است که در آن از آیات قرآن کریم بهعنوان مبنا و از تجربه تجربهگران تربیتی استفاده شده است. روش نمونهگیری این پژوهش، نظری، هدفمند و در دسترس و نمونه پژوهشی آن، در مرحله اول آیات شریفه مرتبط با سیره دو پیامبر اولوالعزم حضرت نوح (ع) (114 آیه) و حضرت ابراهیم (ع) (30 آیه) و آیات شریفه مرتبط با هدایتپذیری (78 آیه) و در مرحله دوم شانزده نفر از فعالان تربیتی است. یافتهها:در این پژوهش، در گام نخست، عوامل و موانع هدایتپذیری از آیات قرآن کریم استخراج شد که نتیجه آن، دستیابی به 19 عامل بیرونی و درونی برای هدایتپذیری ازجمله انسانهای الهی، خردمندی، تنبّهطلبی، کنش صبورانه شکرپایه و...؛ و 40 مانع بیرونی و درونی هدایتپذیری از جمله محیط ناهمگون، جهل متعصبانه، شک معاندانه، کنش ظالمانه و... است. در این بخش عوامل و موانع درونی هدایتپذیری در سه دسته بینشی، گرایشی و کنشی ساماندهی شدهاند. در گام دوم پژوهش نیز، با بهرهگیری از یافتههای گام نخست و مصاحبه با تجربهگران تربیتی، پدیده محوری، راهبردهای رهبری آموزشی برای هدایتپذیری دانشآموزان و همچنین عوامل و شرایط زمینهای تأثیرگذار بر هدایتپذیری متربیان، بهدست آمد که نتیجه آن، تعیین «سبک رهبری هادی» بهعنوان پدیده محوری؛ ارائه 23 راهبرد عام – در سه محور راهبردهای تربیتی هادی، راهبردهای مدیریتی هادی و راهبردهای محیطی هادی – و 11 راهبرد خاص – همانند ذائقهسازی دینی، عقلپروری علمپایه و عزممحور و – در زمینه هدایتپذیری و ترسیم شرایط زمینهای در سه بخش نهادهای رسمی، نیمهرسمی و غیررسمی بوده است. نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش، میتوان گفت، رهبری آموزشی با بهکارگیری سبک رهبری هادی و اجرای راهبردهای هدایتپذیری، زمینهساز ایجاد مؤلفههای هدایتپذیری در دانشآموزان خواهد بود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/10/22 | ویرایش نهایی: 1403/5/6 | پذیرش: 1402/12/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/29 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6
Shabani M, Shafiee F S, dialameh N. (2024). Modeling the Role of Educational Leadership in the Guidance-ability of Students with Underscoring the Holy Quran: Hadi Leadership Style. qaiie. 9(1), 105-134. doi:10.61186/qaiie.9.1.5 URL: http://qaiie.ir/article-1-1134-fa.html
شعبانی محدثه، شفیعی فاطمه صغری، دیالمه نیکو. طراحی الگوی نقش رهبری آموزشی در هدایتپذیری دانشآموزان با تأکید بر قرآن کریم: سبک رهبری هادی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (1) :134-105 10.61186/qaiie.9.1.5