1- دانشجوی دکتری فلسفه نعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران 2- دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران ، marashimmarashi12@yahoo.com 3- استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران 4- استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران
چکیده: (1976 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی و تبیین رویکرد «گفتوشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالتهای تربیتی آن است. روش: روش بهکاررفته در این پژوهش توصیفی – استنتاجی است. یافته ها: پس از تبیین رویکرد گفت و شنود میان فرهنگی، نخست به مبانی انسان شناختی و معرفت شناختی، به عنوان پشتیبانان نظری این رویکرد، اشاره شده، و سپس به اصول و روش های تربیتی برآمده از این مبانی به عنوان دلالت های تربیتی رویکرد گفتوشنود میان فرهنگی پرداخته شد. مبانی انسان شناختی رویکرد گفت وشنود میان فرهنگی در آثار و نگاه علامه از این قرار هستند: انسان موجودی است استخدام گر و کمال گرا، و در ذیل مبنای معرفت شناختی رویکرد نیز به اعتبار سازی انسان اشاره شده است. اصول و روش های تربیتی که از این مبانی استنتاج شده اند همه معطوف به رویکردی هستند که از آن با عنوان "گفتوشنود میان فرهنگی" نام برده ایم. نتیجه گیری:نتایج پژوهش حاکی از آن است که در دین مبین اسلام و در اندیشهی متفکران اسلامی از جمله علامه طباطبایی نگاه به دیگری، به خردهفرهنگها و فرهنگهای متکثر در جهان نگاهی مبتنی بر انسانیت انسانهاست و ازاینرو جهت زیست مسالمتآمیز، روابط صلح- محور و مبتنی بر گفتوشنود نیازمند مبانی، اصول و روشهای تربیتی منتج از اندیشهی این متفکران میباشیم و در این بین نظام آموزش و پرورش بهعنوان نهاد متولی تربیت در جامعه نیازمند بهرهگیری از این رویکرد انسانی در سیاستگذاریهای تربیتی میباشد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1401/5/2 | ویرایش نهایی: 1402/7/26 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28
Nejati Mosavi S, Marashi S M, safaei mogdaddam M, Hashemi S J. (2022). Exploring the Approach of ‘Inter-cultural Dialogue’ in Allameh Tabataba'’'s Thought and Presenting its Educational Implications. qaiie. 7(4), 141-166. doi:10.52547/qaiie.7.4.141 URL: http://qaiie.ir/article-1-945-fa.html
نجاتی موسوی سید حسین، مرعشی سید منصور، صفایی مقدم مسعود، هاشمی سید جلال. واکاوی رویکرد «گفتوشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالتهای تربیتی آن مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (4) :166-141 10.52547/qaiie.7.4.141