واکاوی رویکرد «گفتوشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالتهای تربیتی آن
|
سید حسین نجاتی موسوی1 ، سید منصور مرعشی 2، مسعود صفایی مقدم3 ، سید جلال هاشمی4  |
1- آموزش و پرورش 2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، marashimmarashi12@yahoo.com 3- دانشگاه شهید چمران اهواز 4- شهید چمران اهواز |
|
چکیده: (106 مشاهده) |
هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی و تبیین رویکرد «گفتوشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالتهای تربیتی آن است.
روش: روش بهکاررفته در این پژوهش توصیفی – استنتاجی است.
یافته ها: پس از تبیین رویکرد گفت و شنود میان فرهنگی، نخست به مبانی انسان شناختی و معرفت شناختی، به عنوان پشتیبانان نظری این رویکرد، اشاره شده، و سپس به اصول و روش های تربیتی برآمده از این مبانی به عنوان دلالت های تربیتی رویکرد گفتوشنود میان فرهنگی پرداخته شد. مبانی انسان شناختی رویکرد گفت وشنود میان فرهنگی در آثار و نگاه علامه از این قرار هستند: انسان موجودی است استخدام گر و کمال گرا، و در ذیل مبنای معرفت شناختی رویکرد نیز به اعتبار سازی انسان اشاره شده است. اصول و روش های تربیتی که از این مبانی استنتاج شده اند همه معطوف به رویکردی هستند که از آن با عنوان "گفتوشنود میان فرهنگی" نام برده ایم.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در دین مبین اسلام و در اندیشهی متفکران اسلامی از جمله علامه طباطبایی نگاه به دیگری، به خردهفرهنگها و فرهنگهای متکثر در جهان نگاهی مبتنی بر انسانیت انسانهاست و ازاینرو جهت زیست مسالمتآمیز، روابط صلح- محور و مبتنی بر گفتوشنود نیازمند مبانی، اصول و روشهای تربیتی منتج از اندیشهی این متفکران میباشیم و در این بین نظام آموزش و پرورش بهعنوان نهاد متولی تربیت در جامعه نیازمند بهرهگیری از این رویکرد انسانی در سیاستگذاریهای تربیتی میباشد. |
|
واژههای کلیدی: گفتوشنود، میان فرهنگی، علامه طباطبایی، دلالتهای تربیتی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كيفي دریافت: 1401/5/2 | ویرایش نهایی: 1401/8/10 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|