[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی رویکرد «گفت‌وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت‌های تربیتی آن
سید حسین نجاتی موسوی1 ، سید منصور مرعشی 2، مسعود صفایی مقدم3 ، سید جلال هاشمی4
1- آموزش و پرورش
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، marashimmarashi12@yahoo.com
3- دانشگاه شهید چمران اهواز
4- شهید چمران اهواز
چکیده:   (106 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی و تبیین رویکرد «گفت­وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت­های تربیتی آن است.
روش: روش به‌کاررفته در این پژوهش توصیفی استنتاجی است.
یافته­ ها: پس از تبیین رویکرد گفت و شنود میان فرهنگی، نخست به مبانی انسان شناختی و معرفت شناختی، به عنوان پشتیبانان نظری این رویکرد، اشاره  شده، و سپس به اصول و روش های تربیتی برآمده از این مبانی به عنوان دلالت های تربیتی رویکرد گفت­وشنود میان فرهنگی پرداخته شد. مبانی انسان شناختی رویکرد گفت وشنود میان فرهنگی در آثار و نگاه علامه از این قرار هستند: انسان موجودی است استخدام گر و کمال گرا، و در ذیل مبنای معرفت شناختی رویکرد نیز به اعتبار سازی انسان اشاره شده است. اصول و روش های تربیتی که از این مبانی استنتاج شده اند همه معطوف به رویکردی هستند که از آن با عنوان "گفت­وشنود  میان فرهنگی" نام برده ایم.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در دین مبین اسلام و در اندیشه­ی متفکران اسلامی از جمله علامه طباطبایی نگاه به دیگری، به خرده­فرهنگ­ها و فرهنگ­های متکثر در جهان نگاهی مبتنی بر انسانیت انسان­هاست و ازاین­رو جهت زیست مسالمت­آمیز، روابط صلح- محور و مبتنی بر گفت­وشنود نیازمند مبانی، اصول و روش­های تربیتی منتج از اندیشه­ی این متفکران می­باشیم و در این بین نظام آموزش و پرورش به­عنوان نهاد متولی تربیت در جامعه نیازمند بهره­گیری از این رویکرد انسانی در سیاست­گذاری­های تربیتی می­باشد.
واژه‌های کلیدی: گفت‌وشنود، میان فرهنگی، علامه طباطبایی، دلالت‌های تربیتی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/5/2 | ویرایش نهایی: 1401/8/10 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)