[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 166-141 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی رویکرد «گفت‌وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت‌های تربیتی آن
سید حسین نجاتی موسوی1 ، سید منصور مرعشی* 2، مسعود صفایی مقدم3 ، سید جلال هاشمی4
1- آموزش و پرورش
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، marashimmarashi12@yahoo.com
3- دانشگاه شهید چمران اهواز
4- شهید چمران اهواز
چکیده:   (376 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی و تبیین رویکرد «گفت­وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت­های تربیتی آن است.
روش: روش به‌کاررفته در این پژوهش توصیفی استنتاجی است.
یافته­ ها: پس از تبیین رویکرد گفت و شنود میان فرهنگی، نخست به مبانی انسان شناختی و معرفت شناختی، به عنوان پشتیبانان نظری این رویکرد، اشاره  شده، و سپس به اصول و روش های تربیتی برآمده از این مبانی به عنوان دلالت های تربیتی رویکرد گفت­وشنود میان فرهنگی پرداخته شد. مبانی انسان شناختی رویکرد گفت وشنود میان فرهنگی در آثار و نگاه علامه از این قرار هستند: انسان موجودی است استخدام گر و کمال گرا، و در ذیل مبنای معرفت شناختی رویکرد نیز به اعتبار سازی انسان اشاره شده است. اصول و روش های تربیتی که از این مبانی استنتاج شده اند همه معطوف به رویکردی هستند که از آن با عنوان "گفت­وشنود  میان فرهنگی" نام برده ایم.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در دین مبین اسلام و در اندیشه­ی متفکران اسلامی از جمله علامه طباطبایی نگاه به دیگری، به خرده­فرهنگ­ها و فرهنگ­های متکثر در جهان نگاهی مبتنی بر انسانیت انسان­هاست و ازاین­رو جهت زیست مسالمت­آمیز، روابط صلح- محور و مبتنی بر گفت­وشنود نیازمند مبانی، اصول و روش­های تربیتی منتج از اندیشه­ی این متفکران می­باشیم و در این بین نظام آموزش و پرورش به­عنوان نهاد متولی تربیت در جامعه نیازمند بهره­گیری از این رویکرد انسانی در سیاست­گذاری­های تربیتی می­باشد.
واژه‌های کلیدی: گفت‌وشنود، میان فرهنگی، علامه طباطبایی، دلالت‌های تربیتی
متن کامل [PDF 1357 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/5/2 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejati Mosavi S, Marashi S M, safaei mogdaddam M, Hashemi S J. (2022). Exploring the Approach of ‘Inter-cultural Dialogue’ in Allameh Tabataba'’'s Thought and Presenting its Educational Implications. qaiie. 7(4), 141-166. doi:10.52547/qaiie.7.4.141
URL: http://qaiie.ir/article-1-945-fa.html

نجاتی موسوی سید حسین، مرعشی سید منصور، صفایی مقدم مسعود، هاشمی سید جلال. واکاوی رویکرد «گفت‌وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت‌های تربیتی آن مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (4) :166-141 10.52547/qaiie.7.4.141

URL: http://qaiie.ir/article-1-945-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4570
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)