[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 36-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مولفه‌های اثرگذار بر شکاف نسلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران از منظر والدین و معلمان (با تاکید بر تربیت دینی)
الهه ایمانی* 1، علیرضا کلدی2 ، باقر ساروخانی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، elaheiamani99@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (1348 مشاهده)

هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف مولفه­های اثرگذار بر شکاف نسلی در بین دانش­آموزان منطقه چهار شهر تهران انجام شده است.
روش: جامعه مورد مطالعه کلیه والدین و معلمان دانش­آموزان ­منطقه چهار شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری 23 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه­ساختاریافته و تکنیک تحلیل داده­ها تحلیل مضمون بود.
یافته­ ها:  یافته­ ها نشان می­دهد که «سیال و مجازی­شدن تفکر/یادگیری، تعدد مراجع­ هویت­بخش دینی/تربیتی، کسب حیثیت ­افزایی و معنابخشی گروهی، ضعف انتقال ارزش­های شناختی/مهارتی دین، فهم ایستا و­ محافظه­ کارانه ارزش­ها، دین­گریزی و ضعف باورهای دینی، ضعف در بازپیوندسازی خود با ارزش­های خانوادگی» از مولفه­هایی هستند که منجر به شکاف نسلی در بین دانش ­آموزان مورد مطالعه می­شوند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می­دهد که فهم ایستای دانش­آموزان از ارزش­ها به­مثابه مهمترین عامل درونی و ضعف در انتقال ارزش­های دینی/تربیتی به­عنوان مهمترین عامل برونی منجربه بروز شکاف نسلی در بین آنها شده است. لذا، باید با طراحی مطلوب ابزارهای نرم آموزشی، انتقال ارزش­های شناختی/مهارتی دین را در جهت کاهش این شکاف بکار گرفت.
واژگان کلیدی: شکاف نسلی، تعدد مراجع هویت­بخش دینی، کسب حیثیت­افزایی و معنابخشی گروهی، فهم محافظه­کارانه ارزش­ها.
 

واژه‌های کلیدی: شکاف نسلی، تعدد مراجع هویت‌بخش دینی، کسب حیثیت‌افزایی و معنابخشی گروهی، فهم محافظه-کارانه ارزش‌ها تربیت دینی
متن کامل [PDF 525 kb]   (371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/9/11 | ویرایش نهایی: 1402/5/28 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/1/19 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imani E, Kaldi A, Saroukhani B. (2023). Factors affecting the generational gap of secondary school students in the Region four cities of Tehran from the perspective of parents and teachers with emphases religious education. qaiie. 8(1), 7-36. doi:10.52547/qaiie.8.1.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-932-fa.html

ایمانی الهه، کلدی علیرضا، ساروخانی باقر. مولفه‌های اثرگذار بر شکاف نسلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران از منظر والدین و معلمان (با تاکید بر تربیت دینی) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (1) :36-7 10.52547/qaiie.8.1.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-932-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4652
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)