[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مولفه‌های اثرگذار بر شکاف نسلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران از منظر والدین و معلمان (با تاکید بر تربیت دینی)
الهه ایمانی* 1، علیرضا کلدی2 ، باقر ساروخانی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، elaheiamani99@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (116 مشاهده)

هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف مولفه­های اثرگذار بر شکاف نسلی در بین دانش­آموزان منطقه چهار شهر تهران انجام شده است.
روش: جامعه مورد مطالعه کلیه والدین و معلمان دانش­آموزان ­منطقه چهار شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری 23 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه­ساختاریافته و تکنیک تحلیل داده­ها تحلیل مضمون بود.
یافته­ ها:  یافته­ها نشان می­دهد که «سیال و مجازی­شدن تفکر/یادگیری، تعدد مراجع­ هویت­بخش دینی/تربیتی، کسب حیثیت­افزایی و معنابخشی گروهی، ضعف انتقال ارزش­های شناختی/مهارتی دین، فهم ایستا و­ محافظه­ کارانه ارزش­ها، دین­گریزی و ضعف باورهای دینی، ضعف در بازپیوندسازی خود با ارزش­های خانوادگی» از مولفه­هایی هستند که منجر به شکاف نسلی در بین دانش ­آموزان مورد مطالعه می­شوند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می­دهد که فهم ایستای دانش­آموزان از ارزش­ها به­مثابه مهمترین عامل درونی و ضعف در انتقال ارزش­های دینی/تربیتی به­عنوان مهمترین عامل برونی منجربه بروز شکاف نسلی در بین آنها شده است. لذا، باید با طراحی مطلوب ابزارهای نرم آموزشی، انتقال ارزش­های شناختی/مهارتی دین را در جهت کاهش این شکاف بکار گرفت.
واژگان کلیدی: شکاف نسلی، تعدد مراجع هویت­بخش دینی، کسب حیثیت­افزایی و معنابخشی گروهی، فهم محافظه­کارانه ارزش­ها.
 

واژه‌های کلیدی: شکاف نسلی، تعدد مراجع هویت‌بخش دینی، کسب حیثیت‌افزایی و معنابخشی گروهی، فهم محافظه-کارانه ارزش‌ها تربیت دینی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/4/11 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4570
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)