1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، elaheiamani99@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده: (116 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف مولفههای اثرگذار بر شکاف نسلی در بین دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران انجام شده است. روش: جامعه مورد مطالعه کلیه والدین و معلمان دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری 23 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و تکنیک تحلیل دادهها تحلیل مضمون بود. یافته ها: یافتهها نشان میدهد که «سیال و مجازیشدن تفکر/یادگیری، تعدد مراجع هویتبخش دینی/تربیتی، کسب حیثیتافزایی و معنابخشی گروهی، ضعف انتقال ارزشهای شناختی/مهارتی دین، فهم ایستا و محافظه کارانه ارزشها، دینگریزی و ضعف باورهای دینی، ضعف در بازپیوندسازی خود با ارزشهای خانوادگی» از مولفههایی هستند که منجر به شکاف نسلی در بین دانش آموزان مورد مطالعه میشوند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که فهم ایستای دانشآموزان از ارزشها بهمثابه مهمترین عامل درونی و ضعف در انتقال ارزشهای دینی/تربیتی بهعنوان مهمترین عامل برونی منجربه بروز شکاف نسلی در بین آنها شده است. لذا، باید با طراحی مطلوب ابزارهای نرم آموزشی، انتقال ارزشهای شناختی/مهارتی دین را در جهت کاهش این شکاف بکار گرفت. واژگان کلیدی:شکاف نسلی، تعدد مراجع هویتبخش دینی، کسب حیثیتافزایی و معنابخشی گروهی، فهم محافظهکارانه ارزشها.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1401/4/11 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/19