1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، elaheiamani99@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده: (1853 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف مولفههای اثرگذار بر شکاف نسلی در بین دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران انجام شده است. روش: جامعه مورد مطالعه کلیه والدین و معلمان دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری 23 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و تکنیک تحلیل دادهها تحلیل مضمون بود. یافته ها: یافته ها نشان میدهد که «سیال و مجازیشدن تفکر/یادگیری، تعدد مراجع هویتبخش دینی/تربیتی، کسب حیثیت افزایی و معنابخشی گروهی، ضعف انتقال ارزشهای شناختی/مهارتی دین، فهم ایستا و محافظه کارانه ارزشها، دینگریزی و ضعف باورهای دینی، ضعف در بازپیوندسازی خود با ارزشهای خانوادگی» از مولفههایی هستند که منجر به شکاف نسلی در بین دانش آموزان مورد مطالعه میشوند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که فهم ایستای دانشآموزان از ارزشها بهمثابه مهمترین عامل درونی و ضعف در انتقال ارزشهای دینی/تربیتی بهعنوان مهمترین عامل برونی منجربه بروز شکاف نسلی در بین آنها شده است. لذا، باید با طراحی مطلوب ابزارهای نرم آموزشی، انتقال ارزشهای شناختی/مهارتی دین را در جهت کاهش این شکاف بکار گرفت. واژگان کلیدی:شکاف نسلی، تعدد مراجع هویتبخش دینی، کسب حیثیتافزایی و معنابخشی گروهی، فهم محافظهکارانه ارزشها.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1401/9/11 | ویرایش نهایی: 1402/5/28 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/1/19 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28
Imani E, Kaldi A, Saroukhani B. (2023). Factors affecting the generational gap of secondary school students in the Region four cities of Tehran from the perspective of parents and teachers with emphases religious education. qaiie. 8(1), 7-36. doi:10.52547/qaiie.8.1.7 URL: http://qaiie.ir/article-1-932-fa.html
ایمانی الهه، کلدی علیرضا، ساروخانی باقر. مولفههای اثرگذار بر شکاف نسلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران از منظر والدین و معلمان
(با تاکید بر تربیت دینی) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (1) :36-7 10.52547/qaiie.8.1.7