[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 177-151 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه سلامت معنوی در کتاب های هدیه های آسمانی دوره ابتدایی
سیروس محمودی*
دانشگاه پیام نور ، sirous1218@yahoo.com
چکیده:   (2224 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مؤلفه­ های سلامت معنوی در کتاب­های درسی هدیه ­های آسمانی دوره ابتدایی انجام شده است.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب­های درسی هدیه ­های آسمانی دوره ابتدایی می­باشد که به علت ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه آماری، نمونه ­گیری انجام نشد و همه جامعه آماری بررسی شد. ابزار پژوهش، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تأیید صاحبنظران بوده و پایایی آن با روش ویلیام اسکات 92 درصد محاسبه شده است و شیوه پردازش داده­ها بر اساس روش آنتروپی شانون بوده است.
یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که در کتاب­های مذکور، مؤلفه­ های «نماز» و «ایمان به خدا» دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه ­های «پرهیز از حسد»، «توبه»، «پرهیز از تجسس بیجا»، «تفکر» و «دوری از تکبر» دارای فراوانی بسیار کمی بوده است. از نظر شاخص ضریب اهمیت مؤلفه­ های «امید»، «امر به مروف و نهی از منکر»، «انس با قران»، «وفای به عهد»، «صبر»، «توبه»، «امانت­داری»،«توکل»، «توسل»، «صله ارحام»، «پرهیز از حسد»، «پرهیز از تکبر»، «پرهیز از تجسس بیجا»، «پرهیز از غیبت» دارای ضرایب اهمیت پایین می­باشند که نشان دهنده توزیع و پراکندگی نامناسب این مؤلفه­ها در کتاب­های درسی هدیه­های آسمانی می­باشد.
نتیجه­ گیری: در کتاب­های درسی هدیه­های آسمانی، به طور متعادل و متوازن به مؤلفه­های سلامت معنوی توجه نشده است.
واژگان کلیدی : سلامت معنوی، کتاب­های درسی، تحلیل محتوا
واژه‌های کلیدی: سلامت معنوی، کتاب‌های درسی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 1499 kb]   (877 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1400/11/30 | ویرایش نهایی: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/5 | انتشار: 1401/3/30 | انتشار الکترونیک: 1401/3/30
فهرست منابع
1. آذر، عادل.(1380).بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده ها در تحلیل محتوا. فصلنامه علمی –پژوهشی دانشگاه الزهرا. 11(37)، 17-1.
2. احمدی، عباس.(1395). تحلیل معنا و مفهوم سلامت معنوی در روانشناسی و آموزه‌های فلسفی ملاصدرا. خردنامه صدرا، 22(1)،36-23.
3. اسدی، فرزانه.(1395). سلامت معنوی از منظر قران و حدیث. پایان نامه کارشناسی ارشد گروه معارف اسلامی، رشته علوم قران و حدیث، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
4. اسکات، ویلیام.(2012). تئوری حسابداری مالی، ترجمه علی پارسائیان.تهران: انتشارات ترمه، چاپ اول.
5. اسکندری، اعظم؛ وزیری، سعید؛ فلاح، محمد حسین. (1400). تدوین و اعتبارسنجی ابزار سنجش سلامت معنوی مبتنی بر متون اسلامی مرتبط، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 12(48)،196-165.
6. اسماعیلی، مصطفی.(1396). مبانی و شاخص‌های سلامت معنوی در قران و حدیث. تهران: انتشارات حقوقی، چاپ اول.
7. امیدواری، سپیده.(1387). سلامت معنوی، مفاهیم و چالش‌ها، فصلنامه پژوهش‌های میان رشته‌ای قران کریم. 1(1)، 17-5.
8. امینی، آرزو؛ قاسملو، مریم؛ شریعتمدار، آسیا.(1398). اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر امید کودکان. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(4)، 36-7.
9. امینی، علیرضا.(1396). سلامت معنوی و شاخص‌های آن از منظر قران، پایان نامه دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
10. ایزدی، صمد؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ عابدینی، میمنت. (1389). تجزیه و تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های آموزش سلامت. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 9(33)، 162-139.
11. جامعی ندوشن، فاطمه؛ ایزدی، مهشید.(1395). بررسی نقش گرایش به اقامه نماز و هوش معنوی در سلامت روانی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی منطقه 7 شهر تهران. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی 1(2)، 74-53.
12. جعفری‌زاده، اسماء(1394). بررسی جایگاه سلامت معنوی در تعلیم و تربیت از منظر قران و روایات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
13. سام آرام، عزت الله؛ هزارجریبی، جعفر؛ فداکار، محمدمهدی.(1392). سلامت معنوی، چارچوب، محدوده و مولفه های مبتنی بر آموزه های اسلام، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی.4(14)، 26-1.
14. سرمد،زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه.(1393).روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه، چاپ دوازدهم.
15. سعدی‌پور، اسماعیل.(1399). روش های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر دوران، چاپ دهم
16. صاحب‌یار، حافظ؛ زوار،تقی.(1398). تحلیل محتوای کتاب های پایه‌های دوره اول ابتدایی براساس مفروضه های نظام آموزش سلامت: مدل آنتروپی شانون، فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. 7(1)، 29-21.
17. صالحی عمران، ابراهیم؛ سبحانی نژاد، مهدی.(1394). تحلیل میزان توجه به مولفه های شهداء و ایثارگران دفاع مقدس در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری(دانشور رفتار)، 22(6)،234-211.
18. صالحی عمران، ابراهیم؛ عابدینی، میمنت.(1390). ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﻣﺆﻟﻔﻪ‌ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎت ﺳﻼﻣﺖ در ﻛﺘﺎب‌های درسی، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت. 8(4)،608-601.
19. صبا، بهمن؛ اصل فتاحی، بهرام(1396). تاثیر آموزش هوش معنوی با تاکید بر آموزه‌های قرآنی، بر واکنش به استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شبستر. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی،2(3)، 136-117.
20. عابدینی،میمنت؛ اسدنیا، مهین و عقیلی، رمضان.(1391). بررسی وضعیت آموزش سلامت در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی. مجله بهداشت و توسعه. 1(4)، 254-245.
21. عباسی، محمود ؛ شمسی، احسان؛ ابوالقاسمی، محمد جواد.(1393). درآمدی بر سلامت معنوی. تهران: حقوقی، چاپ اول.
22. عباسی،محمود؛ شمسی،احسان؛ معماریان،نادره.(1398). سلامت معنوی در برنامه‌های نظام سلامت. تهران:انتشارات حقوقی،چاپ اول.
23. عزیزی، فریدون.(1393). سلامت معنوی. تهران: انتشارات حقوقی، چاپ اول.
24. قران کریم
25. کرمی، مجید؛ رحمانی، عبدالحمید.(1399). عوامل و موانع سلامت معنوی از دیدگاه علامه جوادی آملی. فصلنامه اخلاق وحیانی،8(2)، 37-5.
26. کریپندورف، کلوس.(1980). تحلیل محتوا، مبانی روش شناسی. ترجمه هوشنگ نایبی.(1397). تهران: نشر نی، چاپ دوازدهم.
27. گال، مردیت؛ بورگ، والتر.(2007). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی. ترجمه نصر و همکاران.(1399). تهران: انتشارات سمت،چاپ نهم.
28. مصباح، مجتبی.(1393). سلامت معنوی از دیدگاه اسلام. تهران: انتشارات حقوقی،چاپ اول.
29. مصلحی، جواد.(1398). سلامت معنوی، رویکردی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی،5(4)،91-65.
30. معارف، مجید؛ اسدی، فرزانه.(1396).ﻋﻮاﻣﻞ دﺳﺘﯿﺎﺑﻰ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن و ﺣﺪیﺚ، بصیرت و تربیت اسلامی، 14(41). 40-9.
31. مکارم شیرازی، ناصر.(1387). تفسیر نمونه(جلد4). تهران: دارالکتاب الاسلامیه، چاپ سی و هشتم.
32. نجفی، حسن؛ وفائی، رضا و ملکی، حسن.(1394). تبیین ابعاد و مؤلفه‌های رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1(1)، 156-133.
33. نیکلس، ادری و هاوارد(1994). راهنمای عملی برنامه ریزی درسی، ترجمه داریوش دهقان.(1381). تهران:انتشارات قدیانی، چاپ چهارم.
34. وزارت آموزش و پرورش(1400). کتابهای درسی هدیه‌های آسمانی دوره های ابتدایی در سال تحصیلی 1401– 1400. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
35. هولستی، ال.آر(2007). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالار زاده.(1374). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.
36. یارمحمدیان، محمدحسین.(1397).مبانی اصول برنامه ریزی درسی. تهران:انتشارات یادواره کتاب،چاپ هفدهم.
37. Altabach, P. C. (1991). Textbook in American society: Politics, and Pedagogy. Albany, NY: state university of New York Press.
38. Ross Ln W(1995). The spiritual dimension: its importance to patients' health, well-being and quality of life and its implications for nursing practice. Institute Journal for Nursing Studies, 32(5), 457-468



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahmoudi S. (2022). The Status of Spiritual Health in 'Heavenly Gifts' Textbooks in the Elementary School. qaiie. 7(1), 151-177. doi:10.52547/qaiie.7.1.151
URL: http://qaiie.ir/article-1-877-fa.html

محمودی سیروس. جایگاه سلامت معنوی در کتاب های هدیه های آسمانی دوره ابتدایی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (1) :177-151 10.52547/qaiie.7.1.151

URL: http://qaiie.ir/article-1-877-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)