رویکرد نواندیشی اسلامی در حوزه زنان، مبانی و اهداف تربیتی آن
|
زینب نوری ممبنی*1، مسعود صفایی مقدم2، محمد جعفر پاکسرشت2، پروانه ولوی2 |
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، norimombyni@gmail.com 2- دانشگاه شهید چمران اهواز |
|
چکیده: (57 مشاهده) |
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی دیدگاه های نواندیشی اسلامی در حوزه زنان و استخراج مبانی و اهداف تربیتی آن است.
روش: روش انجام این پژوهش تحلیلی- استنتاجی است.
یافتهها: آنچه در این پژوهش بر اساس مبانی نظری نواندیشان اسلامی در حوزهی زنان در زمینه تعلیم و تربیت استنتاج گردید عبارتند از: پنج مبنای تربیتی، یک هدف کلی و پنج هدف واسطی. مبانی تربیتی استخراج شده شامل: جایگاه والای عقلانیت در فهم دین ، عدالت به مثابه مفهومی سیال و پویا، رویکرد هرمنوتیکی به دین، تاکید بر تساوی بنیادین انسانها در حقوق، تاکید بر آزادی می باشد. اهداف نیز شامل یک هدف کلی یعنی تساوی بنیادی زن و مرد بر اساس کرامت ذاتی انسانها و پنج هدف واسطی شامل: برابری حقوقی، برابری آموزشی، پرورش عقلانی، آزادی زنان و استقلال زنان می باشد.
نتیجه گیری: نواندیشی اسلامی با عبور از تقسیمات جنسیتی، سیما، هویت، حقوق زنان و تعلیم و تربیت آنها را بر اساس نشانههایی مانند اخلاق، انصاف، عرفگرایی، تأویلگرایی نصوص دینی، و تغییر بر اساس مقتضیات زمان ترسیم میکند.
|
|
واژههای کلیدی: اسلام، نواندیشی اسلامی، زنان، مبانی، اهداف |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي - فلسفي دریافت: 1400/11/27 | ویرایش نهایی: 1401/4/25 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/4/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|