[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد نواندیشی اسلامی در حوزه زنان، مبانی و اهداف تربیتی آن
زینب نوری ممبنی 1، مسعود صفایی مقدم2 ، محمد جعفر پاکسرشت2 ، پروانه ولوی2
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، norimombyni@gmail.com
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (163 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی دیدگاه های نواندیشی اسلامی در حوزه زنان و استخراج مبانی و اهداف تربیتی آن است.
 روش: روش انجام این پژوهش تحلیلی- استنتاجی است.
 یافته­ ها: آنچه در این پژوهش بر اساس مبانی نظری نواندیشان اسلامی در حوزه­ی زنان در زمینه تعلیم و تربیت استنتاج گردید عبارتند از:  پنج مبنای تربیتی، یک هدف کلی و پنج هدف واسطی. مبانی تربیتی استخراج شده شامل: جایگاه والای عقلانیت در فهم دین ، عدالت به مثابه مفهومی سیال و پویا، رویکرد هرمنوتیکی به دین، تاکید بر تساوی بنیادین انسانها در حقوق، تاکید بر آزادی می باشد. اهداف نیز شامل یک هدف کلی یعنی تساوی بنیادی زن و مرد بر اساس کرامت ذاتی انسان­ها و پنج هدف واسطی شامل: برابری حقوقی، برابری آموزشی، پرورش عقلانی، آزادی زنان و استقلال زنان می باشد.
نتیجه گیری: نواندیشی اسلامی با عبور از تقسیمات جنسیتی، سیما، هویت، حقوق زنان و تعلیم و تربیت آنها را بر اساس نشانه­هایی مانند اخلاق، انصاف، عرف­گرایی، تأویل­گرایی نصوص دینی، و تغییر بر اساس مقتضیات زمان ترسیم می­کند.
 
واژه‌های کلیدی: اسلام، نواندیشی اسلامی، زنان، مبانی، اهداف
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1400/11/27 | ویرایش نهایی: 1401/6/9 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/4/25
فهرست منابع
1. قرآن کریم
2. ابوزید، نصر حامد(1397). دایره های ترس: زنان در گفتمان دینی. ترجمه: ادریس امینی، تهران: نگاه معاصر.
3. تشکری، زهرا(1381). زن در نگاه روشنفکران. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
4. حاجی خانی، علی؛کریمی، حسن و روحی برندق، کاوس(1400). بررسی تطبیقی انتقادی نظرات نواندیشان دینی عقلگرا و متن گرا پیرامون وحی. فصلنامه علمی تحقیقات علوم قرآن و حدیث، 18 (1):101-71
5. حاجی محمد رفیع، محمد رضا؛ غفاری، ابوالفضل؛ مسعودی، جهانگیر و ایمانی، محسن(1399). مبانی، اهداف و اصول تربیت دینی دانش آموزان مبتنی بر پذیرش دور هرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه. فصلنامه علمی-پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5 (4)، 88-57
6. حاجی وثوق، ندا و داودی، علی اصغر(1397). چارچوب‌های معرفتی روشی نواندیشی اسلامی در نگرش به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان( مطالعه موردی محسن کدیور و محمدمجتهد شبستری). پژوهشنامه علوم سیاسی،13(4): 38-7
7. حسینی زاده، سید علی (1393). « نقد و بررسی اصول تعلیم و تربیت فمینیسم لیبرال از دیدگاه اسلام». قم: انتشارات حوزه و دانشگاه.
8. حکمت، محمد آصف(1391). بررسی و نقد نظریه تربیتی فمینیسم. اسلام و پژوهش های تربیتی، 4( 1): 66-31
9. درویش پور، مهرداد(1379). طرحی از زن ایرانی در برزخ سنت و مدرنیته. بازتاب اندیشه. 6: 63-60
10. رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید و صالحی، اکبر(1396). ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی بر اساس مبانی معرفت شناختی قرآن کریم. فصلنامه علمی-پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2 (2)، 36-7
11. ساناساریان، الیزا(1384). «جنبش حقوق زنان در ایران(طغیان، افول و سرکوب از 1280 تا 1357)». ترجمه: نوشین احمدی خراسانی، تهران: اختران.
12. سروش، عبدالکریم(1377). ذاتی و عرضی در دین. مجله کیان، 42 : 19-4
13. سروش، عبدالکریم(1378). قبض و بسط حقوق زنان. مجله زنان. 8( 59): 23-15
14. سروش، عبدالکریم(1386). رازدانی و روشنفکری و دینداری. تهران: صراط
15. سروش، عبدالکریم(1393). قبض و بسط تئوریک شریعت. تهران: صراط
16. سعید زاده، سید محسن(1376). خونبهای زنان چرا نابرابر؟. مجله زنان. 6 (37): 19-9
17. عباسی علائی، ام کلثوم(1392). هرمنوتیک و دلالتهای آن برای اهداف و روشهای تعلیم و تربیت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ملایر.
18. عظیمی چهارسوقی، پروین(1390). «بررسی تطبیقی واکنش اسلام گرایان سیاسی فقاهتی و نواندیشان دینی نسبت به حقوق زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی.
19. علوی تبار، علیرضا(1378). نواندیشی دینی و فقه زنان. مجله زنان. 8(58): 31-24
20. فراستخواه، مقصود(1377). دین و جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار
21. فراستخواه، مقصود(1377). سرآغاز نواندیشی معاصر( دینی و غیر دینی). تهران: شرکت سهامی انتشار
22. قوام، عبدالعلی و اسدی، مشکات(1393). بررسی تطبیقی، جایگاه زن در گفتمانهای مختلف ایران معاصر. فصلنامه مطالعات میان فرهنگی. 9 (23): 39- 9
23. کار، مهر انگیز(1378). رفع تبعیض از زنان: مقایسه کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با قوانین ایران. تهران: نشر قطره
24. کدیور، محسن(1388). «حق الناس(اسلام و حقوق بشر)». تهران: انتشارات کویر
25. کدیور، محسن(1390). بازخوانی حقوق زنان در اسلام، عدالت مساواتی به جای عدالت اسحقاقی. وب سایت رسمی محسن کدیور
26. کدیور، محسن(1392). نگاهی به حقوق زن در اسلام. وبسایت رسمی محسن کدیور
27. مجتهد شبستری، محمد (1384). «نقدی بر قرائت رسمی از دین». تهران: طرح نو.
28. مجتهد شبستری، محمد (1385). «نگاه ویژه: مولفه های نواندیشی دینی». مجله بازتاب اندیشه. 81: 20-9
29. مجتهد شبستری، محمد(1378). زنان، کتاب و سنت. مجله زنان. 8 (57): 23-11
30. مشفقی، مریم و لطیفی، زهره(1396). اثر بخشی بسته آموزشی، پرورش مهارتهای زندگی(مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال) بر هوش اخلاقی دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی-پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4 (1)، 162-145
31. مطهری، مرتضی(1381). نظام حقوق زن در اسلام. قم: صدرا
32. ملکیان، مصطفی(1394). مشتاقی و مهجوری؛ گفتگوهایی در باب فرهنگ و سیاست. تهران: نگاه معاصر
33. مهدوی زادگان، داوود(1379). از قبض معنا تا بسط دنیا(معرفت شناسی انتقادی در فرآیند عرفی گرایی دکتر سروش). تهران:موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر
34. مهریزی، مهدی(1382). شخصیت و حقوق زن در اسلام،. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
35. میراحمدی، منصورو سجادی، حمید(1387). بنیان های گسست از سنت در جریان نواندیشی دینی در ایران. نشریه دانش سیاسی. 7: 215-181
36. همتی، مراد(1379). با نگاه یک بعدی زنان را به دین بدبین نکنید. مجله زنان. 9 (66): 35-26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)