[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 136-123 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نمودهای روانی – اجتماعی احسان فضیلت مدارانه به "دیگران" در اسناد تحولی آموزش و پرورش
فرهاد کریمی*
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، تهران ، ایران ، fkarimi@rie.ir
چکیده:   (423 مشاهده)
هدف :هدف از این پژوهش، واکاوی نمودهای روانی اجتماعی  احسان فضیلت مدارانه  به دیگران  در اسناد تحولی آموزش  و پرورش است. روش : روش پژوهش کیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش،اسناد تحولی آموزش و پرورش از قبیل،  مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) است.که ابتدا بر اساس مطالعه مبانی نظری، و اسناد مورد مطالعه، گزاره های ناظر بر ارتباط انسان با  دیگران استخراج، دسته بندی، کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله از طریق روش دلفی در اختیار صاحب نظران قرار داده شد که  پس از جرح و تعدیل با پیشنهاداصلاحاتی مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافته های حاصله در اسناد تحولی آموزش و پرورش،  نمودهای روان شناختی احسان در بعد ایجابی با مولفه  های اصلی (بعد جسمی با یک مولفه فرعی  و بعد روانی  با 8 مولفه فرعی مورد توجه قرار گرفته است). مولفه های ابعاد مختلف  جسمی  متمرکز بر تلاش جهت ارتقاء سلامت جسمی دیگران  و در بعد روانی  متمرکز بر  ارتقاء ابعاد ارتباطی ، شناختی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دیگران می باشد . در بعد سلبی نیز  احسان فضیلت مدارانه در رابطه با دیگران  با بک مولفه اصلی در حوزه  روانی و 5 مولفه فرعی در حوزه شخصیتی - اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در اسناد تحولی مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه گیری :بر اساس یافته های حاصله لازم است نظام آموزش و پرورش در راستای عملیاتی کردن مولفه های روان شناختی  ایجابی فضیلت مدارانه  و فاصله گرفتن از مولفه های سلبی در بخش های  اساسی آموزش و پرورش گام های جدی اتخاذ نماید
وازگان کلیدی: ا
واژه‌های کلیدی: سناد تحولی آموزش و پرورش، مبانی نظری سند تحول بنیادین، سند تحول بنیادین، رابطه انسان با دیگران، احسان، بعد روانی – اجتماعی ایجابی و سلبی .
متن کامل [PDF 1466 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/3/26 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi F. Analysis of the positive and negative psychological manifestations of virtuous benevolence to "others" in Transformation documents of education. qaiie. 2021; 6 (3) :123-136
URL: http://qaiie.ir/article-1-828-fa.html

کریمی فرهاد. واکاوی نمودهای روانی – اجتماعی احسان فضیلت مدارانه به "دیگران" در اسناد تحولی آموزش و پرورش. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1400; 6 (3) :136-123

URL: http://qaiie.ir/article-1-828-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)