[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 136-123 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نمودهای روانی – اجتماعی احسان فضیلت مدارانه به "دیگران" در اسناد تحولی آموزش و پرورش
فرهاد کریمی*
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، تهران ، ایران ، fkarimi@rie.ir
چکیده:   (1438 مشاهده)
هدف :هدف از این پژوهش، واکاوی نمودهای روانی اجتماعی  احسان فضیلت مدارانه  به دیگران  در اسناد تحولی آموزش  و پرورش است. روش : روش پژوهش کیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش،اسناد تحولی آموزش و پرورش از قبیل،  مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) است.که ابتدا بر اساس مطالعه مبانی نظری، و اسناد مورد مطالعه، گزاره های ناظر بر ارتباط انسان با  دیگران استخراج، دسته بندی، کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله از طریق روش دلفی در اختیار صاحب نظران قرار داده شد که  پس از جرح و تعدیل با پیشنهاداصلاحاتی مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافته های حاصله در اسناد تحولی آموزش و پرورش،  نمودهای روان شناختی احسان در بعد ایجابی با مولفه  های اصلی (بعد جسمی با یک مولفه فرعی  و بعد روانی  با 8 مولفه فرعی مورد توجه قرار گرفته است). مولفه های ابعاد مختلف  جسمی  متمرکز بر تلاش جهت ارتقاء سلامت جسمی دیگران  و در بعد روانی  متمرکز بر  ارتقاء ابعاد ارتباطی ، شناختی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دیگران می باشد . در بعد سلبی نیز  احسان فضیلت مدارانه در رابطه با دیگران  با بک مولفه اصلی در حوزه  روانی و 5 مولفه فرعی در حوزه شخصیتی - اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در اسناد تحولی مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه گیری :بر اساس یافته های حاصله لازم است نظام آموزش و پرورش در راستای عملیاتی کردن مولفه های روان شناختی  ایجابی فضیلت مدارانه  و فاصله گرفتن از مولفه های سلبی در بخش های  اساسی آموزش و پرورش گام های جدی اتخاذ نماید
وازگان کلیدی: ا
واژه‌های کلیدی: سناد تحولی آموزش و پرورش، مبانی نظری سند تحول بنیادین، سند تحول بنیادین، رابطه انسان با دیگران، احسان، بعد روانی – اجتماعی ایجابی و سلبی .
متن کامل [PDF 1466 kb]   (885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/3/26 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi F. (2021). Analysis of the positive and negative psychological manifestations of virtuous benevolence to "others" in Transformation documents of education. qaiie. 6(3), 123-136. doi:10.52547/qaiie.6.3.123
URL: http://qaiie.ir/article-1-828-fa.html

کریمی فرهاد. واکاوی نمودهای روانی – اجتماعی احسان فضیلت مدارانه به "دیگران" در اسناد تحولی آموزش و پرورش مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (3) :136-123 10.52547/qaiie.6.3.123

URL: http://qaiie.ir/article-1-828-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)