شناسایی مؤلفههای ارزیابی آموزشی-رفتاری معلمان و دبیران مدارس اسلامی: مورد مطالعه مدارس طلوع شهر تهران (یک مطالعه کیفی)
|
لیلا قرائیان1 ، اصغر زمانی* 2 |
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی، تهران، ایران 2- عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزش عالی، استادیارموسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران |
|
چکیده: (1961 مشاهده) |
هدف: این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس اسلامی طلوع انجام شد.
روش: مطالعهای حاضر پژوهشی کاربردی است که به روش کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه صاحب نظران، اعم از خبرگان نظری در حوزه ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و خبرگان تجربی در حوزه ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان مدارس اسلامی طلوع بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اعضای نمونه در این پژوهش پس از مصاحبه با 10نفر، اشباع نظری در پاسخها به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری تماتیک استفاده گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج مؤلفههای مؤثر در رابطه با ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس اسلامی طلوع ، 69 مولفه به صورت ویژگیهای : اخلاقی و شخصیتی، ویژگیهای تخصصی، مهارتهای تدریس، ارزیابی آموزشی، کنش روانشناسانه و مدیریت کلاس استخراج شد. 19راهکار، نیز به صورت راهکارهای آموزشی و راهکارهای رفتاری استخراج و تقسیمبندی شدند.
نتیجه گیری: از پیامدهای مهم شناسایی مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران ؛ نوآوری آموزشی، کنترل و نظارت و ارزشیابی است. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، رفتار، ارزیابی معلمان، ارزیابی آموزشی-رفتاری، مدارس اسلامی. |
|
متن کامل [PDF 1423 kb]
(920 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كيفي دریافت: 1400/5/4 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15
|
|
|
|