[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 108-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی
شیما عطار1، فائزه ناطقی*2، نصراله عرفانی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، f-nateghi@iau-arak.ac.ir
3- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (332 مشاهده)
 هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص­های رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی و تحلیل محتوای کتاب­های درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس آن شاخص­ها انجام شد.
  روش: این پژوهش با ترکیبی از روش­های مطالعات کتابخانه­ای، دلفی فازی، تحلیل محتوای کیفی قیاسی و کمی صورت گرفت. در بخش مطالعات کتابخانه­ای، جامعه پژوهش را منابع علمی مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد و روش نمونه­گیری از آن، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات ادامه داشت. برای جمع­آوری داده­ها از فیش و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شیوه کیفی استفاده شد. در بخش دلفی فازی، جامعه آماری شامل اساتید شاغل در دانشگاه­های استان­ همدان در سال 1399 در رشته­های علوم­تربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آن­ها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی بهره­گیری شد. در بخش تحلیل محتوا، جامعه آماری را کتاب­های درسی قرآن دوره متوسطه اول تشکیل داد که به روش سرشماری بررسی شد. برای جمع­آوری داده­ها از چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­­­ آنتروپی شانون بهره­­برداری گردید.
یافته­ها: یافته­ها حاکی از توزیع نامتوازن شاخص­های رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی­ در محتوای کتاب­های نامبرده است، بطوریکه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص­های توجه به تمایلات فطری انسانی، خودسازی، خودشکوفایی، خودشناسی، انتخاب آگاهانه و فعل ارادی می­باشد.
نتیجه­گیری: بازنگری در محتوای کتاب­های مذکور بر اساس شاخص­های رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی ضروری است.
واژه‌های کلیدی: تربیت اخلاقی، رویکرد اسلامی، کتابهای درسی قرآن، دوره متوسطه
متن کامل [PDF 1368 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1400/3/5 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/7/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Attar S, Nateghi F, Erfani N. A Review of the Content of the Quran Textbooks for the Junior High School Based on the Parameters of Islamic Approach in Moral Education. qaiie. 2021; 6 (2) :87-108
URL: http://qaiie.ir/article-1-757-fa.html

عطار شیما، ناطقی فائزه، عرفانی نصراله. بررسی محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1400; 6 (2) :108-87

URL: http://qaiie.ir/article-1-757-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)