1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، f-nateghi@iau-arak.ac.ir 3- دانشگاه پیام نور
چکیده: (2051 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی و تحلیل محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس آن شاخصها انجام شد. •روش: این پژوهش با ترکیبی از روشهای مطالعات کتابخانهای، دلفی فازی، تحلیل محتوای کیفی– قیاسی و کمی صورت گرفت. در بخش مطالعات کتابخانهای، جامعه پژوهش را منابع علمی مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد و روش نمونهگیریاز آن، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات ادامه داشت. برای جمعآوری دادهها از فیش و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شیوه کیفی استفاده شد. در بخش دلفی فازی، جامعه آماری شامل اساتید شاغل در دانشگاههای استان همدان در سال 1399 در رشتههای علومتربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی بهرهگیری شد. در بخش تحلیل محتوا، جامعه آماری را کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول تشکیل داد که به روش سرشماری بررسی شد. برای جمعآوری دادهها از چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آنتروپی شانون بهرهبرداری گردید. •یافتهها: یافتهها حاکی از توزیع نامتوازن شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی در محتوای کتابهای نامبرده است، بطوریکه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخصهای توجه به تمایلات فطری انسانی، خودسازی، خودشکوفایی، خودشناسی، انتخاب آگاهانه و فعل ارادی میباشد.
•نتیجهگیری: بازنگری در محتوای کتابهای مذکور بر اساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی ضروری است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1400/3/5 | ویرایش نهایی: 1400/8/9 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/7 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11
Attar S, Nateghi F, Erfani N. (2021). A Review of the Content of the Quran Textbooks for the Junior High School Based on the Parameters of Islamic Approach in Moral Education. qaiie. 6(2), 87-108. doi:10.52547/qaiie.6.2.87 URL: http://qaiie.ir/article-1-757-fa.html
عطار شیما، ناطقی فائزه، عرفانی نصراله. بررسی محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (2) :108-87 10.52547/qaiie.6.2.87