[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش‌های اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ‌ایران
علی رضا امیرکبیری*1، محمدرضا ربیعی مندجین2، سودا ضربی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، Ali.Amirkabiri@iauctb.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (106 مشاهده)
هدف: یکی از مسائل مهم، ارزشی و مورد تأکید درآموزش‌وپرورش بحث عدالت سازمانی است که رعایت آن در سازمان آموزش‌وپرورش که یک سازمان آموزشی است و زیرساخت‌های آینده منابع انسانی جامعه در آن شکل می­گیرد، مهم و ضروری است. به همین دلیل، هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزشهای اسلامی است.
روش: روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می‌باشد.‏ مشارکت‌کنندگان در پژوهش را 27 نفر از اساتید ، متخصصان و خبرگان سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل تشکیل می‌دهند که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرم‌افزارMAXQDA  انجام شد. جهت بررسی روایی پژوهش از روش مثلث سازی داده‌ها و برای ارزیابی پایایی از روش هولستی استفاده شده است.
یافته ها:  نتایج حاکی از شناسایی سه مضمون اصلی برای عدالت سازمانی با رویکرد ارزش‌های اسلامی شامل عدالت توزیعی (عدم تبعیض در اجرای قوانین، انتصاب و استخدام بر اساس معیارهای اسلامی، امانت‌داری، توزیع عادلانه امکانات و ...)، رویه‌ای (پایبندی به قرآن، برخورداری از تقوا، رعایت حلال و حرام، نهادینه‌سازی امر به‌معروف و نهی از منکر، گذشت کردن هنگام مشاهده اشتباه‌‌ها، برخورداری از پشتوانه قوی معنوی و مذهبی و ...) و مراوده‌ای (احساس برادری دینی، اخلاص در کار، حفظ کرامت انسانی، داشتن روابط حسنه باهم، فروخوردن خشم، افتادگی نسبت به کارکنان و ...) است
.نتیجه گیری : بر این اساس  لازم است زمینه و بسترهای لازم برای پیاده‌سازی عدالت سازمانی و پیامدهای آن فراهم نمود.
واژه‌های کلیدی: عدالت سازمانی، ارزش های اسلامی، آموزش و پرورش
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/4/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)