[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 133-164 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه‌ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران
بشیر حسینی*1، اکرم گودرزی2، سوسن کشاورز3، زهرا نورانی4
1- دانشگاه صدا و سیما ، saiedbashir@gmail.com
2- دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران
3- دانشگاه خوارزمی
4- دانشگاه امام صادق ع
چکیده:   (286 مشاهده)
 هدف :پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی-اسلامی سواد رسانه­ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران درسال 1399 انجام شد.
روش :  با استفاده از روش مطالعه کتابخانه­ای و اسنادی، به مطالعه تطبیقی تجارب کشورهای پیشرو در زمینه سوادرسانه­ای و مطالعه تحلیلی اسناد تحولی آموزش و پروش پرداخته شد. جامعه پژوهش شامل اسناد واطلاعات در خصوص سوادرسانه­ای در سه کشور پیشرو کانادا، ژاپن و استرالیا و اسناد تحولی آموزش و پرورش شامل سند مبانی نظری تحول بنیادین، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد پشتیبان آن است. در این پژوهش از روش نمونه­گیری هدفمند و به منظور تحلیل اسناد تحولی از ابزار تحلیل محتوای کیفی­استقرایی­ تا سطح کدگذاری باز استفاده شد.
یافته ها :  یافته­ های­تحقیق حاکی از مفهوم­سازی سوادرسانه­ای در باز تعریفی از همه ابعاد (مبانی، تعریف، ویژگی­ها، رویکرد و چشم­انداز) بود. براین اساس الگوی سواد رسانه­ای مبتنی برارزش­ها و مبانی­جهان­بینی­توحیدی، با تأکیدبرمقام خلیفه­اللهی، تعقل­ورزی، مسئولیت­پذیری، معرفت­یابی، محدودیت شناخت، تأکید برحیات طیبه(مبتنی بررشد فردی و جمعی)، مراتبی بودن حیات طیبه، عدالت­تربیتی، تاکید بر احسان و گذشت، تاکید برارتقای بعدزیباشناختی در تمامی مؤلفه­ ها طراحی شد.از مهم­ترین ویژگی­های این الگو، رویکرد و چشم­ انداز"موقعیت­شناسی و موقعیت­ آفرینی در فضای رسانه­ای" و"تکوین و تعالی پیوسته هویت رسانه­ای متربیان" است.
نتیجه گیری : از این رو  با طراحی چنین الگوی مفهومی، تمامی فرآیندهای سواد رسانه­ای در کشور جهت بومی-اسلامی یافته و از تشتت و اغتشاش رهایی می­یابد.
واژه‌های کلیدی: الگوی بومی- اسلامی، مطالعه تطبیقی، اسناد تحولی آموزش و پرورش، سواد رسانه‌ای، هویت رسانه‌ای
متن کامل [PDF 1488 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1399/7/1 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/7/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini B, Goodarzi A, Keshavarz S, Noorani Z. The comparative study and design of a conceptual model of media literacy based on transformational documents of Iranian education. qaiie. 2021; 6 (2) :133-164
URL: http://qaiie.ir/article-1-629-fa.html

حسینی بشیر، گودرزی اکرم، کشاورز سوسن، نورانی زهرا. مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه‌ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1400; 6 (2) :133-164

URL: http://qaiie.ir/article-1-629-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)