1- دانشگاه صدا و سیما ، saiedbashir@gmail.com 2- دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران 3- دانشگاه خوارزمی 4- دانشگاه امام صادق ع
چکیده: (4130 مشاهده)
هدف :پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی-اسلامی سواد رسانهای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران درسال 1399 انجام شد. روش : با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی، به مطالعه تطبیقی تجارب کشورهای پیشرو در زمینه سوادرسانهای و مطالعه تحلیلی اسناد تحولی آموزش و پروش پرداخته شد. جامعه پژوهش شامل اسناد واطلاعات در خصوص سوادرسانهای در سه کشور پیشرو کانادا، ژاپن و استرالیا و اسناد تحولی آموزش و پرورش شامل سند مبانی نظری تحول بنیادین، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد پشتیبان آناست. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و به منظور تحلیل اسناد تحولی از ابزار تحلیل محتوای کیفیاستقرایی تا سطح کدگذاری باز استفاده شد.
یافته ها : یافته هایتحقیق حاکی از مفهومسازی سوادرسانهای در باز تعریفی از همه ابعاد (مبانی، تعریف، ویژگیها، رویکرد و چشمانداز) بود. براین اساس الگوی سواد رسانهای مبتنی برارزشها و مبانیجهانبینیتوحیدی، با تأکیدبرمقام خلیفهاللهی، تعقلورزی، مسئولیتپذیری، معرفتیابی، محدودیت شناخت، تأکید برحیات طیبه(مبتنی بررشد فردی و جمعی)، مراتبی بودن حیات طیبه، عدالتتربیتی، تاکید بر احسان و گذشت، تاکید برارتقای بعدزیباشناختی در تمامی مؤلفه ها طراحی شد.از مهمترین ویژگیهای این الگو، رویکرد و چشم انداز"موقعیتشناسی و موقعیت آفرینی در فضای رسانهای" و"تکوین و تعالی پیوسته هویت رسانهای متربیان" است.
نتیجه گیری : از این رو با طراحی چنین الگوی مفهومی، تمامی فرآیندهای سواد رسانهای در کشور جهت بومی-اسلامی یافته و از تشتت و اغتشاش رهایی مییابد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1399/7/1 | ویرایش نهایی: 1400/7/27 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/4/5 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11
Hosseini B, Goodarzi A, Keshavarz S, Noorani Z. (2021). The comparative study and design of a conceptual model of media literacy based on transformational documents of Iranian education. qaiie. 6(2), 133-164. doi:10.52547/qaiie.6.2.133 URL: http://qaiie.ir/article-1-629-fa.html
حسینی بشیر، گودرزی اکرم، کشاورز سوسن، نورانی زهرا. مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانهای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (2) :164-133 10.52547/qaiie.6.2.133