[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 136-107 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقاء هوش اخلاقی دانش‌آموزان متوسطه اول در درس کار و فنّاوری
آرزو غفوری ، کیوان صالحی* 1
1- ، keyvansalehi@ut.ac.ir
چکیده:   (5243 مشاهده)
هوش اخلاقی از مهم‌ترین سازه‌های اثرگذار بر تقویت تاب‌آوری و بالندگی در شرایط دشوار به‌شمار می‌رود. شواهد گسترده‌ای از کاهش چشمگیر کیفیت اخلاق بین‌فردی در روابط اجتماعی دانش‌آموزان حکایت می‌کند. این پژوهش با هدف استفاده از ظرفیت شگرف‌ روش‌ اقدام پژوهی در ارتقای هوش اخلاقی دانش‌آموزان متوسطه اول، انجام شد؛ بدین‌منظور در قالب 3 اقدام مستقل و مرتبط، میزان تاثیر مداخلات طراحی‌شده و تغییرپذیری هوش اخلاقی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک، کیل و جُردن (Lennick, Kiel, & Jordan, 2011)، استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌های گردآوری شده در بررسی وضعیت اولیه دانش‌آموزان و سه اقدام بکارگرفته شده، از آزمون ویلکاکسون استفاده شد. یافته‌ها نشان‌داد که در طی سه اقدام انجام شده، مداخله‌های پژوهشگران، زمینه تغییر در باورهای اخلاقی دانش‌آموزان و در نتیجه بهبود روابط اخلاقی‌شان را در سطح (p<0.01) فراهم نموده است. همچنین تحلیل یادداشت‌های هفتگی و مشاهدات انجام‌شده‌، نشان داد که در مولفه‌های مورد بررسی، هوش اخلاقی دانش‌آموزان ارتقاء یافته است. به‌طور کلی نتایج نشان داد می‌توان از روش اقدام پژوهی، برای تغییر و بهبود در محیط‌های آموزشی و به ویژه ارتقای عملکرد عاملان انسانی، استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: اقدام پژوهی، ارتقاء، هوش اخلاقی، دانش‌آموزان متوسطه اول، کار و فنّاوری
متن کامل [PDF 383 kb]   (1273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/11/7 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1399/3/24 | انتشار الکترونیک: 1399/3/24
فهرست منابع
1. ابوالحسنی، زهرا؛ صفایی موحد، سعید(1398). ارائه چارچوب پیشنهادی برای برنامه درسی کار و فناوری مقطع متوسطه اول با تأکید بر الگوی کلاس معکوس، پژوهش در برنامه ریزی درسی، ۱۶(۶۱)، ۱-۱۳.
2. ابوالمعالی، خدیجه (1390). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
3. انصاری، مریم؛ محسنی پور، محمدصادق(1397). بررسی دیدگاه دبیران دوره متوسطه پیرامون فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۳ (۱)، ۷-۳۰.
4. بازرگان، عباس (1398). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.
5. بدری گرگری، رحیم؛ واحدی، زهرا(1394). تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر رشد هوش اخلاقی دانش‌آموزان دختر، نشریه تفکر و کودک، 6(1)، 1-17.
6. جهانیان، رمضان؛ ساعی ارسی، ایرج؛ طیبا، مونا(1392). بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مولفه‌های آن در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه خوارزمی)، فصلنامه علوم رفتاری، 5(15)، 55-72.
7. چراغیان، حدیث؛ خانی، محمدحسین؛ زارعی توپخانه، محمد؛ مرادیان گیزه رود، سیده خدیجه(1394). رابطه بهزیستی معنوی با هوش اخلاقی و هدف در زندگی، فصلنامه اسلام و پژوهش‌های روان‌شناختی، 1(2)، 107-120.
8. خالقی، نرگس؛ چناری، مهین(1394). رابطه هوش اخلاقی با نوع‌دوستی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(4)، 55-64.
9. دهقان منشادی، منصور(1396). بررسی رابطه هوش اخلاقی با وجدان‌کاری و تعهد سازمانی با تأکید بر رویکرد اسلامی در مدیران مدارس شهرستان میبد، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی،۲ (۳)، ۶۷-۸۶.
10. رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق‌زاده قمصری، علیرضا؛ طلایی، ابراهیم(1396). آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی،۲ (۳)، ۸۷-۱۱۶.
11. رمضان زاده، رشید؛ یزدانی، شهرام؛ خطیبی، راز(1388). آیا خلاصه نویسی در کلاس درس مزایایی دارد؟، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(4)، 396-397.
12. زارع، حسین؛ طالبی، سعید؛ صیف، محمدحسن(1389). آمار استنباطی پیشرفته، تهران: دانشگاه پیام نور.
13. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی(1398). کار و فنّاوری پایۀ نهم، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
14. سعدی‌پور، اسماعیل؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ خباز،‌هاجر؛ درتاج، فریبرز؛ خامسان، احمد(1396). تأثیر آموزش برنامۀ ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه(PATHS) بر احترام، همدلی و خویشتن‌داری کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد اسلامی، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۲ (۴)، ۶۷-۹۸.
15. سیف اللهی، وجه اله (1387). راهنمای اقدام پژوهی در آموزش و پرورش، رشت: انتشارات گیلان.
16. صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید و شکوهی یکتا، محسن (1394)و بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیب‌های احتمالی ناشی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(9)، 59-99.
17. عسگری، محمد؛ علیزاده، حمید؛ کاظمی، مریم(1395). تاثیر آموزش بخشش درمانی بر کنترل خشم دانش‌آموزان، دانشگاه شهید چمران اهواز، 23(1)، 155-174.
18. علی‌اکبری، مهناز؛ علیپور، احمد؛ درنجفی‌شیرازی، مهناز(1393). اثربخشی قصه گویی بر مولفه‌های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان، فصلنامه شناخت اجتماعی، 3(2)، 33-43.
19. فتوحی، محمود(1380). تحلیل تصویر دریا در مثنوی، پژوهشنامه علوم انسانی، 31، 1- 24.
20. فرهادی‌نژاد، محسن؛ خانی، فاطمه (1397). مطالعۀ مؤلفه‌های هوش اخلاقی در پرتو اندیشه‌های امام علی(ع) در نهج‌البلاغه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، 6(24)، 51-70.
21. قاسمی‌پویا، اقبال (1381). راهنمای عملی پژوهش در عمل. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
22. کوشی، زهر؛ موسی‌پور، نعمت الله؛ محبی، علی؛ آرمند، محمد(1397). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی با رویکرد اجتماعی در دوره ابتدایی و ارائه مدل مفهومی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۳ (۲)، ۱۱۷-۱۴۲.
23. محمودی، محمدتقی؛ سیادت، سیدعلی؛ شادان فر، فائزه(1391). رابطه مؤلفه های هوش اخلاقی و رهبری تیمی مدیران گرو ههای آموزشی دانشگاه‌های شهر زاهدان. آموزش و ارزشیابی(علوم تربیتی)، 5(19)، 107-126.
24. مشفقی، مریم؛ لطیفی، زهره(1398). اثربخشی بسته آموزشی، پرورش مهارت‌های زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دانش‌آموزان دختر، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۴ (۱)، 145-162.
25. ملکی، مهدی؛ لیاقتدار، محمد جواد؛ نیلی، محمدرضا (1398). کاوشی پدیدارشناسانه بر تعیین مهارت‌های اساسی برنامه درسی کار و فنّاوری. فنّاوری آموزش، 14(3)، 671-684.
26. مکیلانی، حسین؛ درانی، کمال؛ صالحی، کیوان. (1397). تحلیل پدیدارشناسانه باورهای دینی دانش‌آموزان و ارائه راهکارهایی برای کاهش‌ چالش‌ها و آسیب‌های موجود. دین و ارتباطات. 25(1)، 157-192.
27. وزیری، شهرام؛ لطفی عظیمی؛ افسانه(1390). تاثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8(30)، 167-175.
28. یادگاری، مطهره؛ صالحی، کیوان؛ سجادیه، نرگس‌سادات(1398). ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی،۴ (۲)، ۱۴۷-۱۸۶.
29. یوسفی مشهور، مریم؛ سیف، علی اکبر(1385). تاثیر راهبردهای سازماندهی، علامت گذاری و حاشیه نویسی و خلاصه کردن بر یادگیری مطالب، فصلنامه تعلیم و تربیت، 86، 125-137.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafoori A, Salehi K. (2019). Promotion of the first high school students' moral intelligence in the work and technology lesson. qaiie. 4(4), 107-136. doi:10.29252/qaiie.4.4.107
URL: http://qaiie.ir/article-1-565-fa.html

غفوری آرزو، صالحی کیوان. ارتقاء هوش اخلاقی دانش‌آموزان متوسطه اول در درس کار و فنّاوری مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (4) :136-107 10.29252/qaiie.4.4.107

URL: http://qaiie.ir/article-1-565-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)