[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 98-75 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگویی نظری در برنامه درسی آموزش حرفه‌ای براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
خسرو باقری1 ، سمیرا حیدری* 2
1- فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
2- فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه ، s_heidari2001@yahoo.com
چکیده:   (7110 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش ارائۀ الگویی نظری در برنامه درسی آموزش حرفه‌ای براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی – استنتاجی است؛ بدین معنا که براساس الگوی استنتاجی فرانکنا از قرار گرفتن اهداف و مبانی در کنار هم اصولی استخراج شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها فیش‌برداری است. جامعه تحلیلی این پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی در ایران و کلیه منابع موجود در زمینه آموزش حرفه‌ای است، نمونه‌گیری از این جامعه به‌طور هدفمند براساس عناصر برنامه درسی آموزش حرفه‌ای صورت گرفته است. روش تحلیل داده‌ها دسته‌بندی، کدگذاری و تفسیر بوده که به‌طور مستمر و همزمان با جمع‌آوری داده‌ها انجام شده است. یافته‌های حاصله حاکی از این است که اهداف آموزش حرفه‌ای عبارتند از: پاکی، سلامت، قوت جسمانی، دانشِ کسب مهارت و بینش نسبت به حرفه‌ها و ارتقای روحیۀ مشارکت‌پذیری در حین آموزش حرفه‌ای. علاوه بر این برخی اصول مستخرج از الگوی نظری در بخش محتوای آموزش حرفه‌ای عبارتند از ارتقای درک و فهم در مورد اصول ایمنی در کار و حرفه، ارتباط محتوا با موضوع مورد مطالعه، توأم کردن شواهد و دلایل حاکی از مطابقت علم با عالم واقع درباب علوم زمینه‌ای حرفه‌ها، کاوش در ابعاد تاریخی و اجتماعی حرفه‌ها، ارتباط محتوا با نیازهای حرفه‌ای آیندۀ شاگردان، لحاظ کردن جنبه‌های دانش، مهارت و بالاخره بینش نسبت به کار و حرفه. در بخش یادگیری نیز این اصول عبارتند از: ایجاد زمینه‌های فرضیه‌پروری، تعامل یادگیرندگان با یکدیگر و دارا بودن فضل در کمک به همسالان. در بخش یاددهی این اصول عبارتند از: پیدایش عمل ماهرانه و تحول در بینش نسبت به حرفه، تذکر مضامین اسلامی در زمینۀ کار و حرفه، ایجاد زمینه‌های مناسب در حین آموزش برای پرورش روحیه مشارکت‌پذیری، داشتن دید جامع‌نگر در فرآیند یاددهی، برقراری عدالت تربیتی در حین آموزش حرفه‌ای، تناسب تکلیف در زمینۀ کار و حرفه با توان و ظرفیت یادگیرندگان؛ و نهایتا در بخش ارزشیابی این اصول عبارتنداز : ارتقای احساس مسئولیت شاگردان نسبت به ارزیابی دانش، مهارت و بینش خود نسبت به حرفه‌ها، لحاظ کردن سطوح دانش، مهارت و بینش نسبت به حرفه‌ها در امر ارزشیابی، توجه به ظرفیت و توانایی یادگیرندگان در امر ارزشیابی.
واژه‌های کلیدی: آموزش حرفه‌ای، الگو، برنامه درسی، فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
متن کامل [PDF 421 kb]   (3071 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1394/12/1 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1395/3/8 | انتشار: 1396/8/13 | انتشار الکترونیک: 1396/8/13
فهرست منابع
1. Adler, M. J. (1982). The Paideia proposal: An educational manifesto. New York: Macmillan Publishing Company.
2. Ausubel, D.P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rienhart and Winston.
3. Beck, R. H. (1990a). Polytechnical education: A step. Berkeley: National Center for Research in Vocational Education, University of California.
4. __________ (1990b). General education: Vocational and academic collaboration. National Center for Research in Vocational Education, Berkeley, CA.
5. Billet, S. (2011). Vocational education: Purposes, traditions and prospects. New York: Springer. [DOI:10.1007/978-94-007-1954-5]
6. Frankena, W. (1969). Toward a philosophy of the philosophy of education. In C. J. Lucas (Ed.), What is philosophy of education? (pp. 286-291).Toronto: The Macmillan Company.
7. Gunderson, M.M. (2004). A study of the influence vocational education has on students' ultimate academic success. PhD dissertation. University of Florida.
8. Hirst, P. (1974). Knowledge and the curriculum: A Collection of Philosophical Papers. (2nd ed.). London: Routledge and Kegan Paul.
9. Kazamias, A. M., & Roussakis, Y. (2003). Crisis and reform in Greek education. Journal of European Education, 35(3),7-30. [DOI:10.2753/EUE1056-493435037]
10. Lund, E., Pihl, M. & Slok, J. (1971). A history of European ideas. London: C. Hurst and Company.
11. Ornstein, A.C., & Hunkins, F. P. (1993). Curriculum: Foundations, principles, and theory. Pearson Education Canada.
12. Whipps, J. (2008). Learn to earn: A pragmatist response to contemporary dialogues about industrial education. The Journal of Speculative Philosophy, 22(1), 59-67. [DOI:10.1353/jsp.0.0020]
13. White, J. (1997). Education and the end of work. London: Kogan Page.
14. Winch, C. (2000). Education, work, social capital. London: Routledge. [DOI:10.4324/9780203183274]
15. ________ (2010). Dimensions of expertise: A conceptual exploration of vocational knowledge. London: Continuum International Publishing Group.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Noaparast K, Heidari S. (2017). A Theoretical Model for Vocational Education Curriculum Based on the Philosophy of Education of the Islamic Republic of Iran . qaiie. 2(1), 75-98. doi:10.29252/qaiie.1.2.75
URL: http://qaiie.ir/article-1-48-fa.html

باقری خسرو، حیدری سمیرا. ارائه الگویی نظری در برنامه درسی آموزش حرفه‌ای براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (1) :98-75 10.29252/qaiie.1.2.75

URL: http://qaiie.ir/article-1-48-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)