[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 1-1395 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 75-98 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگویی نظری در برنامه درسی آموزش حرفه‌ای براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
دکتر خسرو باقری1، دکتر سمیرا حیدری2
1- فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
2- فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه ، s_heidari2001@yahoo.com
چکیده:   (1390 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش ارائۀ الگویی نظری در برنامه درسی آموزش حرفه‌ای براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی – استنتاجی است؛ بدین معنا که براساس الگوی استنتاجی فرانکنا از قرار گرفتن اهداف و مبانی در کنار هم اصولی استخراج شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها فیش‌برداری است. جامعه تحلیلی این پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی در ایران و کلیه منابع موجود در زمینه آموزش حرفه‌ای است، نمونه‌گیری از این جامعه به‌طور هدفمند براساس عناصر برنامه درسی آموزش حرفه‌ای صورت گرفته است. روش تحلیل داده‌ها دسته‌بندی، کدگذاری و تفسیر بوده که به‌طور مستمر و همزمان با جمع‌آوری داده‌ها انجام شده است. یافته‌های حاصله حاکی از این است که اهداف آموزش حرفه‌ای عبارتند از: پاکی، سلامت، قوت جسمانی، دانشِ کسب مهارت و بینش نسبت به حرفه‌ها و ارتقای روحیۀ مشارکت‌پذیری در حین آموزش حرفه‌ای. علاوه بر این برخی اصول مستخرج از الگوی نظری در بخش محتوای آموزش حرفه‌ای عبارتند از ارتقای درک و فهم در مورد اصول ایمنی در کار و حرفه، ارتباط محتوا با موضوع مورد مطالعه، توأم کردن شواهد و دلایل حاکی از مطابقت علم با عالم واقع درباب علوم زمینه‌ای حرفه‌ها، کاوش در ابعاد تاریخی و اجتماعی حرفه‌ها، ارتباط محتوا با نیازهای حرفه‌ای آیندۀ شاگردان، لحاظ کردن جنبه‌های دانش، مهارت و بالاخره بینش نسبت به کار و حرفه. در بخش یادگیری نیز این اصول عبارتند از: ایجاد زمینه‌های فرضیه‌پروری، تعامل یادگیرندگان با یکدیگر و دارا بودن فضل در کمک به همسالان. در بخش یاددهی این اصول عبارتند از: پیدایش عمل ماهرانه و تحول در بینش نسبت به حرفه، تذکر مضامین اسلامی در زمینۀ کار و حرفه، ایجاد زمینه‌های مناسب در حین آموزش برای پرورش روحیه مشارکت‌پذیری، داشتن دید جامع‌نگر در فرآیند یاددهی، برقراری عدالت تربیتی در حین آموزش حرفه‌ای، تناسب تکلیف در زمینۀ کار و حرفه با توان و ظرفیت یادگیرندگان؛ و نهایتا در بخش ارزشیابی این اصول عبارتنداز : ارتقای احساس مسئولیت شاگردان نسبت به ارزیابی دانش، مهارت و بینش خود نسبت به حرفه‌ها، لحاظ کردن سطوح دانش، مهارت و بینش نسبت به حرفه‌ها در امر ارزشیابی، توجه به ظرفیت و توانایی یادگیرندگان در امر ارزشیابی.
واژه‌های کلیدی: آموزش حرفه‌ای، الگو، برنامه درسی، فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
متن کامل [PDF 421 kb]   (1175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۳
فهرست منابع
1. Adler, M. J. (1982). The Paideia proposal: An educational manifesto. New York: Macmillan Publishing Company.
2. Ausubel, D.P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rienhart and Winston.
3. Beck, R. H. (1990a). Polytechnical education: A step. Berkeley: National Center for Research in Vocational Education, University of California.
4. __________ (1990b). General education: Vocational and academic collaboration. National Center for Research in Vocational Education, Berkeley, CA.
5. Billet, S. (2011). Vocational education: Purposes, traditions and prospects. New York: Springer. [DOI:10.1007/978-94-007-1954-5]
6. Frankena, W. (1969). Toward a philosophy of the philosophy of education. In C. J. Lucas (Ed.), What is philosophy of education? (pp. 286-291).Toronto: The Macmillan Company.
7. Gunderson, M.M. (2004). A study of the influence vocational education has on students' ultimate academic success. PhD dissertation. University of Florida.
8. Hirst, P. (1974). Knowledge and the curriculum: A Collection of Philosophical Papers. (2nd ed.). London: Routledge and Kegan Paul.
9. Kazamias, A. M., & Roussakis, Y. (2003). Crisis and reform in Greek education. Journal of European Education, 35(3),7-30. [DOI:10.2753/EUE1056-493435037]
10. Lund, E., Pihl, M. & Slok, J. (1971). A history of European ideas. London: C. Hurst and Company.
11. Ornstein, A.C., & Hunkins, F. P. (1993). Curriculum: Foundations, principles, and theory. Pearson Education Canada.
12. Whipps, J. (2008). Learn to earn: A pragmatist response to contemporary dialogues about industrial education. The Journal of Speculative Philosophy, 22(1), 59-67. [DOI:10.1353/jsp.0.0020]
13. White, J. (1997). Education and the end of work. London: Kogan Page.
14. Winch, C. (2000). Education, work, social capital. London: Routledge. [DOI:10.4324/9780203183274]
15. ________ (2010). Dimensions of expertise: A conceptual exploration of vocational knowledge. London: Continuum International Publishing Group.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Noaparast K, Heidari S. A Theoretical Model for Vocational Education Curriculum Based on the Philosophy of Education of the Islamic Republic of Iran . qaiie. 2016; 1 (2) :75-98
URL: http://qaiie.ir/article-1-48-fa.html

باقری خسرو، حیدری سمیرا. ارائه الگویی نظری در برنامه درسی آموزش حرفه‌ای براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1395; 1 (2) :75-98

URL: http://qaiie.ir/article-1-48-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 1-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897