بررسی محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام
|
محمدرضا یوسف زاده1 ، موسی آداک* 2 |
1- دانشیار برنامهریزی درسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران 2- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران ، musa_adak65@yahoo.com |
|
چکیده: (5369 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیل محتوای مقولهای است. جامعه پژوهش در بخش تحلیل محتوا کلیه کتابهای دوره دوم ابتدایی(پایههای چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 97- 96 است که به شیوه سرشماری تمامی محتوای آنها با استفاده از فهرست وارسی(فرم تحلیل محتوا) که با توجه به مبنای نظری تربیت اقتصادی و نظریات مرتبط تدوین و مورد تایید صاحب نظران قرار گرفته بود، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل جمله، تصویر و مضمون بود. دادههای حاصل با استفاده از فراوانی و درصد مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش پیمایشی جامعه آماری معلمان دوره دوم ابتدایی دو ناحیه شهر همدان بوده که براساس روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای تعداد 248 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش CVR محاسبه و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پیمایش، از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج به طور کلی بیانگر آن بود که در مجموع در محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی(پایههای چهارم، پنجم و ششم) توجه اندکی به مؤلفههای تربیت اقتصادی اسلامی صورت گرفته است. بیشترین میزان توجه به مؤلفهها مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین میزان آن مربوط به کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم است. همچنین براساس دیدگاه معلمان در کتب درسی هر سه پایه کمتر از حد متوسط به تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام توجه شده است. |
|
واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، دوره دوم ابتدایی، تربیت اقتصادی، دیدگاه اسلامی |
|
متن کامل [PDF 771 kb]
(5062 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كيفي دریافت: 1397/9/5 | ویرایش نهایی: 1398/2/14 | پذیرش: 1397/12/8 | انتشار: 1398/2/4 | انتشار الکترونیک: 1398/2/4
|
|
|
|