[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 153-182 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی محتوای کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام
محمدرضا یوسف زاده1، موسی آداک2
1- دانشیار برنامه‌ریزی درسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران
2- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران ، musa_adak65@yahoo.com
چکیده:   (487 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیل محتوای مقوله‌ای است. جامعه پژوهش در بخش تحلیل محتوا کلیه کتاب‌های دوره دوم ابتدایی(پایه‌های چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 97- 96 است که به شیوه سرشماری تمامی محتوای آن‌ها با استفاده از فهرست وارسی(فرم تحلیل محتوا) که با توجه به مبنای نظری تربیت اقتصادی و نظریات مرتبط تدوین و مورد تایید صاحب نظران قرار گرفته بود، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل جمله، تصویر و مضمون بود. داده‌های حاصل با استفاده از فراوانی و درصد مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش پیمایشی جامعه آماری معلمان دوره دوم ابتدایی دو ناحیه شهر همدان بوده که براساس روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و خوشه‌ای تعداد 248 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش CVR محاسبه و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پیمایش، از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج به طور کلی بیانگر آن بود که در مجموع در محتوای کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی(پایه‌های چهارم، پنجم و ششم) توجه اندکی به مؤلفه‌های تربیت اقتصادی اسلامی صورت گرفته است. بیشترین میزان توجه به مؤلفه‌ها مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین میزان آن مربوط به کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم است. همچنین براساس دیدگاه معلمان در کتب درسی هر سه پایه کمتر از حد متوسط به تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام توجه شده است.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، دوره دوم ابتدایی، تربیت اقتصادی، دیدگاه اسلامی
متن کامل [PDF 771 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefzade M, Adak M. Textbook Content Analysis of the Second Course of Primary Education on the Basis of Islamic Economic Teachings . qaiie. 2019; 3 (4) :153-182
URL: http://qaiie.ir/article-1-242-fa.html

یوسف زاده محمدرضا، آداک موسی. بررسی محتوای کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (4) :153-182

URL: http://qaiie.ir/article-1-242-fa.html



دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961