[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش دینی و مهارت‌های زندگی معلمان
معصومه باقرپور*
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران ، bagherpour@bandargaziau.ac.ir
چکیده:   (4745 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش‌های دینی و مهارت‌های زندگی معلمان ابتدایی است. روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی شهر ساری بود که از بین آن‌ها تعداد ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی طی 6 جلسه آموزشی سه شاخص ذهنیت فلسفی را بر‌‌‌‌اساس نظریه اسمیت(جامعیت، تعمق، انعطاف‌‌‌پذیری،1990؛ ترجمه بهرنگی، 1392)‌‌ دریافت کرد. ابزار گردآوری داده­ها شامل دو ‌پرسش‌نامه ‌مهارت‌های زندگی ساعتچی، کامکاری و عسگریان(1389) و ‌پرسش‌نامه نگرش‌های دینی گلاک و استارک(1965) بود. روایی ابزارها به روش روایی محتوایی به تائید صاحبنظران رسید و ضریب اعتبار بدست آمده برای ‌پرسش‌نامه ‌مهارت‌های زندگی 87/0 و ‌پرسش‌نامه نگرش‌های دینی 79٪ محاسبه شد. فرضیه­‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهنیت فلسفی در افزایش نگرش‌های دینی و میزان ‌مهارت‌های زندگی معلمان اثر مثبت و معنادار دارد.
واژه‌های کلیدی: ذهنیت فلسفی، نگرش‌های دینی، ‌مهارت‌های زندگی، معلمان ابتدایی.
متن کامل [PDF 488 kb]   (2483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1397/4/5 | ویرایش نهایی: 1398/2/14 | پذیرش: 1397/6/10 | انتشار: 1397/11/17 | انتشار الکترونیک: 1397/11/17
فهرست منابع
1. Alkan, F., & Erdem, E. (2010). The attitudes of student teachers towards educational technologies according to their status of receiving teaching application lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2523-2527. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.366]
2. Bleazby, J. (2007). Social reconstructional learning: Using philosophy for children & John Dewey to overcome problematic dualisms in education and philosophy. Doctoral dissertation, University of New South Wales.
3. Botvin, G. J., & Kantor, L. W. (2000). Preventing alcohol and tobacco use through life skills training. Journal of Alcohol Research & Health, 24(4), 250-257.
4. Damons, E.O. (2016). Religious education in South African public schools: Opportunities and problems. M.A. thesis, University of Pretoria.
5. Darden, C.A., Ginter, E. J., & Gazda, G.M. (1996). Life skills development scale-adolescent form: The theoretical and therapeutic relevance of life skills. Journal of Mental Health Counseling, 18, 142-163.
6. Fukuyama, M. A., & Sevig, T. D. (1999). Integrating spirituality into multicultural counseling. London: Sage Publications.
7. Gazzard, A. (1988). Evidence of effectiveness of the Philosophy for Children program. Quantitative studies. Thinking, 7(4), 43-44. [DOI:10.5840/thinking19887411]
8. Glock, C.Y., & Stark, R. (1965). Religion and society in tension. Chicago: Rand McNally.
9. Jack, A.L., Freidman, J.P., Boyatzis, R.E., & Taylor, S.N. (2016). Correction: Why do you believe in God? Relationships between religious belief, analytic thinking, mentalizing and moral concern. PLOS One, 11(3), (5): e0155283.
10. Krumrei-Mancuso, E.J. (2018). Intellectual humility's links to religion and spirituality and the role of authoritarianism. Personality and Individual Differences, 130, 65-75. [DOI:10.1016/j.paid.2018.03.037]
11. Mehta, S., & Whitebread, D. (2004). Philosophy for Children and moral development in the Indian context. First Global Conference on Philosophy with Children, Retrieved September 8, 2007, from http://www.cybercultures.net/ati/education/cp/cp1/mehta%20paper.pdf
12. Moore, T.G. (2000). Placebos, faith, and morals: Or why religion. Hoover Institution, Stanford University.
13. Sikka, S. (2016). The role of philosophy in the academic study of religion in India. Biannual Philosophical Journal, 6(1), 55-79.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagherpour M. (2018). The Effects of Philosophical Mindset Training on Religious Attitudes and Life Skills of Elementary School Teachers. qaiie. 3(2), 7-28. doi:10.29252/qaiie.3.2.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-240-fa.html

باقرپور معصومه. تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش دینی و مهارت‌های زندگی معلمان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (2) :28-7 10.29252/qaiie.3.2.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-240-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)