[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 7-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش دینی و مهارت‌های زندگی معلمان
معصومه باقرپور
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران ، bagherpour@bandargaziau.ac.ir
چکیده:   (446 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش‌های دینی و مهارت‌های زندگی معلمان ابتدایی است. روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی شهر ساری بود که از بین آن‌ها تعداد ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی طی 6 جلسه آموزشی سه شاخص ذهنیت فلسفی را بر‌‌‌‌اساس نظریه اسمیت(جامعیت، تعمق، انعطاف‌‌‌پذیری،1990؛ ترجمه بهرنگی، 1392)‌‌ دریافت کرد. ابزار گردآوری داده­ها شامل دو ‌پرسش‌نامه ‌مهارت‌های زندگی ساعتچی، کامکاری و عسگریان(1389) و ‌پرسش‌نامه نگرش‌های دینی گلاک و استارک(1965) بود. روایی ابزارها به روش روایی محتوایی به تائید صاحبنظران رسید و ضریب اعتبار بدست آمده برای ‌پرسش‌نامه ‌مهارت‌های زندگی 87/0 و ‌پرسش‌نامه نگرش‌های دینی 79٪ محاسبه شد. فرضیه­‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهنیت فلسفی در افزایش نگرش‌های دینی و میزان ‌مهارت‌های زندگی معلمان اثر مثبت و معنادار دارد.
واژه‌های کلیدی: ذهنیت فلسفی، نگرش‌های دینی، ‌مهارت‌های زندگی، معلمان ابتدایی.
متن کامل [PDF 488 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
فهرست منابع
1. Alkan, F., & Erdem, E. (2010). The attitudes of student teachers towards educational technologies according to their status of receiving teaching application lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2523-2527. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.366]
2. Bleazby, J. (2007). Social reconstructional learning: Using philosophy for children & John Dewey to overcome problematic dualisms in education and philosophy. Doctoral dissertation, University of New South Wales.
3. Botvin, G. J., & Kantor, L. W. (2000). Preventing alcohol and tobacco use through life skills training. Journal of Alcohol Research & Health, 24(4), 250-257.
4. Damons, E.O. (2016). Religious education in South African public schools: Opportunities and problems. M.A. thesis, University of Pretoria.
5. Darden, C.A., Ginter, E. J., & Gazda, G.M. (1996). Life skills development scale-adolescent form: The theoretical and therapeutic relevance of life skills. Journal of Mental Health Counseling, 18, 142-163.
6. Fukuyama, M. A., & Sevig, T. D. (1999). Integrating spirituality into multicultural counseling. London: Sage Publications.
7. Gazzard, A. (1988). Evidence of effectiveness of the Philosophy for Children program. Quantitative studies. Thinking, 7(4), 43-44. [DOI:10.5840/thinking19887411]
8. Glock, C.Y., & Stark, R. (1965). Religion and society in tension. Chicago: Rand McNally.
9. Jack, A.L., Freidman, J.P., Boyatzis, R.E., & Taylor, S.N. (2016). Correction: Why do you believe in God? Relationships between religious belief, analytic thinking, mentalizing and moral concern. PLOS One, 11(3), (5): e0155283.
10. Krumrei-Mancuso, E.J. (2018). Intellectual humility's links to religion and spirituality and the role of authoritarianism. Personality and Individual Differences, 130, 65-75. [DOI:10.1016/j.paid.2018.03.037]
11. Mehta, S., & Whitebread, D. (2004). Philosophy for Children and moral development in the Indian context. First Global Conference on Philosophy with Children, Retrieved September 8, 2007, from http://www.cybercultures.net/ati/education/cp/cp1/mehta%20paper.pdf
12. Moore, T.G. (2000). Placebos, faith, and morals: Or why religion. Hoover Institution, Stanford University.
13. Sikka, S. (2016). The role of philosophy in the academic study of religion in India. Biannual Philosophical Journal, 6(1), 55-79.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagherpour M. The Effects of Philosophical Mindset Training on Religious Attitudes and Life Skills of Elementary School Teachers. qaiie. 2018; 3 (2) :7-28
URL: http://qaiie.ir/article-1-240-fa.html

باقرپور معصومه. تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش دینی و مهارت‌های زندگی معلمان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (2) :7-28

URL: http://qaiie.ir/article-1-240-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921