بررسی اثربخشی آموزش های پیش دبستانی مکتب القرآن بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان شهرستان میاندوآب
|
سعید بدخشان*1 ، کامران جباری2  |
1- کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب. ، saeed-badakhshan@live.com 2- استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب. ایران. |
|
چکیده: (4556 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزشهای پیشدبستانی مکتبالقرآن در مقایسه با آموزش های پیش دبستانی سایر مراکز در زمینه مهارتهای اجتماعی بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پسرویدادی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهرستان میاندوآب بودند که آموزش پیشدبستانی را در مکتبالقرآن و سایر مراکز پیشدبستانی گذرانده بودند. از این جامعه تعداد 280 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی(احمدی و نورانی، 1380) بود که روایی و پایایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفته است. دادههای حاصل توسط آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل نشان داد که بین آموزش مکتبالقرآن و بخشی از مهارتهای اجتماعی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنی که دانشآموزانی که آموزشهای پیشدبستانی را در مکتبالقرآن گذارنده بودند در مقایسه با دانشآموزانی که آموزش پیشدبستانی را در سایر مراکز آموزشی گذارنده بودند، در میزان راستگویی، اعتماد به نفس و نحوه ارتباط با خواهران و برادران و همسالان خود در سطح بالاتری قرار داشتند و تفاوت این دو گروه در این ویژگیها معنادار بود. در حالی که در سایر مهارتهای اجتماعی مورد مطالعه مثل حساسیت و زودرنجی، نشاط و تخیل تفاوت معناداری میان دو گروه مشاهده نشد. |
|
واژههای کلیدی: مکتب القرآن، آموزش پیش دبستانی، مهارت اجتماعی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 4152 kb]
(1496 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1396/12/15 | ویرایش نهایی: 1398/2/4 | پذیرش: 1397/3/22 | انتشار: 1397/9/9 | انتشار الکترونیک: 1397/9/9
|
|
|
|
|
فهرست منابع |
1. Barnett, W.S. (1995). Long-term effect of early childhood programs on cognitive and school outcomes. The Future of Children, 5(3), 25-50. [ DOI:10.2307/1602366] 2. __________. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333(6045), 975-978. [ DOI:10.1126/science.1204534] 3. Krejcie, R.V., & Morgan, D.W.(1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. [ DOI:10.1177/001316447003000308]
|