[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 48-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش های پیش دبستانی مکتب القرآن بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان شهرستان میاندوآب
سعید بدخشان* 1، کامران جباری2
1- کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب. ، saeed-badakhshan@live.com
2- استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب. ایران.
چکیده:   (3679 مشاهده)
هدف پژوهش‌ حاضر بررسی اثربخشی آموزش‌های پیش‌دبستانی مکتب‌القرآن در مقایسه با آموزش های پیش دبستانی سایر مراکز در زمینه مهارت‌های اجتماعی بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پس‌رویدادی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان میاندوآب بودند که آموزش پیش‌دبستانی را در مکتب‌القرآن و سایر مراکز پیش‌دبستانی گذرانده بودند. از این جامعه تعداد 280 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله ای  انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی(احمدی و نورانی، 1380) بود که روایی و پایایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفته است. داده‌های حاصل توسط آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل نشان داد که بین آموزش مکتب‌القرآن و بخشی از مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنی که دانش‌آموزانی که آموزش‌های پیش‌دبستانی را در مکتب‌القرآن گذارنده بودند در مقایسه با دانش‌آموزانی که آموزش پیش‌دبستانی را در سایر مراکز آموزشی گذارنده بودند، در میزان راستگویی، اعتماد به نفس و نحوه ارتباط با خواهران و برادران و همسالان خود در سطح بالاتری قرار داشتند و تفاوت این دو گروه در این ویژگی‌ها معنادار بود. در حالی که در سایر مهارت‌های اجتماعی مورد مطالعه مثل حساسیت و زودرنجی، نشاط و تخیل تفاوت معناداری میان دو گروه مشاهده نشد.
واژه‌های کلیدی: مکتب القرآن، آموزش پیش دبستانی، مهارت اجتماعی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 4152 kb]   (1316 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1396/12/15 | ویرایش نهایی: 1398/2/4 | پذیرش: 1397/3/22 | انتشار: 1397/9/9 | انتشار الکترونیک: 1397/9/9
فهرست منابع
1. Barnett, W.S. (1995). Long-term effect of early childhood programs on cognitive and school outcomes. The Future of Children, 5(3), 25-50. [DOI:10.2307/1602366]
2. __________. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333(6045), 975-978. [DOI:10.1126/science.1204534]
3. Krejcie, R.V., & Morgan, D.W.(1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badakhshan S, Jabbari K. (2018). The Effectiveness of Maktabalquran Preschool Educational Programs in Terms of Promoting Students’ Social Skills in Miandoab . qaiie. 3(1), 31-48. doi:10.29252/qaiie.3.1.31
URL: http://qaiie.ir/article-1-120-fa.html

بدخشان سعید، جباری کامران. بررسی اثربخشی آموزش های پیش دبستانی مکتب القرآن بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان شهرستان میاندوآب مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (1) :48-31 10.29252/qaiie.3.1.31

URL: http://qaiie.ir/article-1-120-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)