[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مدل معادلات ساختاری بین دینداری با سلامت روان: با آزمون نقش میانجی هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه ارومیه
سید جواد میرمهدی پور کوه کمر* 1، شیلان هندوسین آباد2 ، اسماعیل سلیمانی2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه ارومیه ، sj.mirmehdipour@urmia.ac.ir
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه ارومیه
چکیده:   (125 مشاهده)
هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه بین دین‌داری با سلامت روان دانشجویان دانشگاه ارومیه است.
روش: روش پژوهش هم‌بستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال 1402 بود (13567N=)، که از این میان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 200 نفر به‌عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. داده‌ها به‌وسیله سه پرسش‌نامه استاندارد سلامت روان گلدبرگ (1979)، دین‌داری صافدل (1393) و پرسش‌نامه هوش معنوی فرهوش و همکاران (1398) جمع‌آوری شد. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسش‌نامه‌ها از روش مدل یابی بر اساس نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس 27 و لیزرل 8/8 انجام پذیرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مسیر مستقیم دین‌داری با سلامت روان (73/0=β، 07/8=T) مثبت و معنادار است (001/0P<). هم‌چنین مسیر مستقیم هوش معنوی با سلامت روان (75/0=β، 32/8=T) مثبت و معنادار است (001/0P<). هم‌چنین مسیر غیر مستقیم دین‌داری با سلامت روان از طریق هوش معنوی (51/0) نیز مثبت و معنادار بود (005/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مدل طراحی‌شده بر‌اساس داده‌های پژوهش، برازش مناسب داشته و هوش معنوی، به‌عنوان یک عامل میانجی، رابطه بین دین‌داری با سلامت روان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: دین‌داری، سلامت روان، هوش معنوی، دانشگاه ارومیه، دانشجویان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1402/11/25 | ویرایش نهایی: 1403/4/19 | پذیرش: 1403/1/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/28



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)