[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 34-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه پدیدارشناسانه مولفه های تربیتی دانش آموزان یتیم از منظر رهبران آموزشی مدارس شاهد
الهام پولادی1 ، زهره موسی زاده* 2، نیکو دیالمه1
1- دانشگاه امام صادق(ع)
2- دانشگاه امام صادق(ع) ، moosazadeh@isu.ac.ir
چکیده:   (369 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، دست‌یابی به مؤلفه‌های تربیتی دانش‌آموزان یتیم با بهره‌گیری از تجارب زیسته رهبران آموزشی در مدارس شاهد بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری و به‌کارگیری ابزار مصاحبه انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 11 تن از رهبران آموزشی مدارس شاهد در مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 01-1400 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری ملاکی انتخاب شدند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها از روش پدیدارشناسی تفسیری اسمیت استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از انجام مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با رهبران آموزشی در قالب (5 مضمون کلی، 19 مضمون جزیی و 57 مضمون پایه) شامل راهبردهای تربیتی (توجه به اصول تربیتی، تقویت مهارت‌های شناختی-اجتماعی، توجه به تفاوت‌های فردی، تربیت چندبُعدی، احسان به یتیم و اکرام یتیم)، سیستم حمایتی (حمایت همه‌جانبه از دانش‌آموزان و خانواده)، تقویت عملکرد پرورشی رهبران آموزشی (هم‌افزایی گروهی مربیان، حساسیت تربیتی رهبران آموزشی، آموزش مربیان و توجه به اهمیت گزینش مربیان و کادر آموزشی)، تقویت شبکه ارتباطی (تقویت احساس تعلق به مدرسه، انعطاف در روابط و استحکام در روابط) و تقویت شبکه حمایتی (ضعف برنامه‌ریزی در زمینه‌های پرورشی وآموزشی مربیان، ضعف در حمایت مالی و شبکه ارتباطی) بود.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بیان‌گر خلاء توجه به موضوع ایتام در اسناد بالادستی نظام آموزش‌وپرورش و ضرورت توانمندسازی رهبران آموزشی در میزان و نوع توجه به نیازهای آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان یتیم به‌ویژه در مدارس شاهد است.
واژه‌های کلیدی: مولفه های تربیتی، دانش آموزان یتیم، رهبران آموزشی، فقدان پدر
متن کامل [PDF 809 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/2/5 | ویرایش نهایی: 1403/3/1 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/1 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pooladi E, Moosazadeh Z, Dialameh N. (2023). A phenomenological study of the educational components of orphan students from the perspective of the educational leaders of Shahid schools. qaiie. 8(4), 7-34. doi:10.61186/qaiie.8.4.4
URL: http://qaiie.ir/article-1-1125-fa.html

پولادی الهام، موسی زاده زهره، دیالمه نیکو. مطالعه پدیدارشناسانه مولفه های تربیتی دانش آموزان یتیم از منظر رهبران آموزشی مدارس شاهد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (4) :34-7 10.61186/qaiie.8.4.4

URL: http://qaiie.ir/article-1-1125-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4652
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)