1- دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد ، ali51028426@gmail.com 2- انجمن پرستاری مشهد
چکیده: (620 مشاهده)
هدف:هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی تربیت اخلاق فردی و اجتماعی زمینهساز ظهور مبتنی بر شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت اخلاق فردی و اجتماعی زمینهساز ظهور بود. روش:پژوهش حاضر از منظر ماهیت و روش جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و راهبرد پژوهش ترکیبی (کیفی و کمّی) است. جامعه مورد مطالعه، خبرگان سازمانهای مذهبی و فرهنگی بودند و نمونهگیری به شکل هدفمند انجام و در مجموع 25 نفر انتخاب شدند. پس از تعریف موضوع و انجام مطالعات اکتشافی، کتابخانهای و تحلیلی متون اسلامی مرتبط با تربیت اخلاقی، ابعاد و مؤلفههای متغیرها از طریق روش دلفی و پرسشنامه پژوهشگرساخته گردآوری شد و براساس روشهای آماری کیفی توسط نرمافزار اسپیاساس نسخه 22 تحلیل و نهایتاً تناسب الگو به اجماع خبرگان رسید. در ادامه تحلیل عاملی تأییدی هر یک از متغیرهای پژوهش توسط نرم افزار اسمارت پیالاس3 انجام شد. یافتهها:براساس یافتهها، الگوی تعالی انسان دارای ۵ بُعد (اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، رفتار اجتماعی، شناخت اجتماعی و احساس اجتماعی) با 18 مؤلفه (تقوای فردی، هدایتیافتگی فردی، عمل به واجبات و مستحبات، تواضع و فروتنی، استقامت، ارتقای سطح تربیت و تهذیب، محبت در میان مردم، احترام و اعتماد میان مردم، رشد علمی و عقلی مردم، وحدت و عدم تفرقه، عدالتخواهی فراگیر، مبارزه با امتیازات طبقاتی، مقابله با تبعیضنژادی، حذف تجملگرایی و امنیت همهجانبه، ویژگیهای رفتاری، ویژگیهای شناختی و ویژگیهای احساس اخلاق اجتماعی) میباشد. نتیجهگیری: از آنجاییکه ساخت روایی مشترک متقاطع، میزان پایایی مرکب و میانگین واریانسهای استخراجشده در الگوی پژوهش در سطح قابل قبول بود، الگوی مناسبی تشخیص داده شد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/10/1 | ویرایش نهایی: 1403/5/26 | پذیرش: 1403/1/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/29 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6
shahnazari A, taherhedayati N. (2024). The Model of Individual and Social Moral Training that is the Basis for the Emergence (Model of Human Excellence). qaiie. 9(1), 81-104. doi:10.61186/qaiie.9.1.4 URL: http://qaiie.ir/article-1-1099-fa.html
شاه نظری علی، طاهرهدایتی نسرین. الگوی تربیت اخلاق فردی و اجتماعی زمینهساز ظهور (الگوی تعالی انسان) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (1) :104-81 10.61186/qaiie.9.1.4