[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 148-129 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارشناسی پرسش‌های دینی دانش آموزان و تحلیل کتب درسی دین و زندگی براساس آنها
سارا اسدپور* 1، مراد یاری دهنوی2 ، سعیده پدرام3
1- دانشگاه شهید باهنر کرمان ، sasadpour@uk.ac.ir
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان
3- دانشگاه شهید باهنر کرملن
چکیده:   (527 مشاهده)
هدف: پژوهش کیفی حاضر، پدیدارشناسی پرسش­های دینی دانش­آموزان  و بررسی نسبت نوع پرسشها و دغدغه های دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه با محتوای کتب درسی دین و زندگی آنها به این پرسش­هاست.
روش پژوهش :بدین منظور از روش کیفی پدیدارشناسی برای پاسخگویی به سئوال بازیابی و تدوین نوع پرسشها و دغدغه
های دینی دانش آموزان دوره دوم متوسط شهر کرمان استفاده گردیده است و از روش تحلیل محتوای مضمونی برای پاسخگویی به سئوال بررسی نسبت نوع پرسشها و دغدغه های دینی دانش آموزان با محتوای کتب درسی(کتب دین و زندگی) آنها استفاده شده است. در قسمت پدیدارشناسی، برای نمونه آماری پژوهش 44 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و گزارشهای خودنوشت دانش آموزان بود.
یافته ها : نتایج پژوهش در این قسمت نشان
­دهنده 87 کد پایه( مقوله فرعی ) و11کدسازماندهنده ( مقوله اصلی ) است. مقوله ­های اصلی پرسشها و دغدغه­ مندی دانش­آموزان شامل مواردی چون: پرسش درباره خدا، جهان آخرت، ماهیت مرگ، فلسفه عبادات، امام زمان(عج)، سایر ادیان آسمانی، روابط دختر و پسر است. در بررسی و تحلیل کتب دین و زندگی دوره دوم متوسطه با توجه به نوع پرسش ها و دغدغه­های دانش­آموزان، نتایج پژوهش حکایت از حضور بسیار کم رنگ پاسخ و بحث درباره دغدغه ها و پرسشهای نسل جدید دانش آموزان دارد.
نتیجه گیری : از این رو، ضروت دارد در بازنگری و بازتألیف این کتب، اهتمام جدی تری به این امر مهم داده شود
.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: تربیت دینی، پرسشگری، کتاب‌های درسی دین وزندگی، دوره دوم متوسطه
متن کامل [PDF 816 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/6/26 | ویرایش نهایی: 1403/1/29 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/12 | انتشار: 1403/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/29



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadpour S, Yari dehnavi M, Pedram S. (2023). Phenomenology of Students’ Religious Questions and Analysis of ‘Religion and Life’ Textbooks Based on Them. qaiie. 8(3), 129-148. doi:10.61186/qaiie.8.3.5
URL: http://qaiie.ir/article-1-1097-fa.html

اسدپور سارا، یاری دهنوی مراد، پدرام سعیده. پدیدارشناسی پرسش‌های دینی دانش آموزان و تحلیل کتب درسی دین و زندگی براساس آنها مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (3) :148-129 10.61186/qaiie.8.3.5

URL: http://qaiie.ir/article-1-1097-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)