1- دانشگاه شهید باهنر کرمان ، sasadpour@uk.ac.ir 2- دانشگاه شهید باهنر کرمان 3- دانشگاه شهید باهنر کرملن
چکیده: (1845 مشاهده)
هدف: پژوهش کیفی حاضر، پدیدارشناسی پرسشهای دینی دانشآموزان و بررسی نسبت نوع پرسشها و دغدغه های دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه با محتوای کتب درسی دین و زندگی آنها به این پرسشهاست.
روش پژوهش :بدین منظور از روش کیفی پدیدارشناسی برای پاسخگویی به سئوال بازیابی و تدوین نوع پرسشها و دغدغههای دینی دانش آموزان دوره دوم متوسط شهر کرمان استفاده گردیده است و از روش تحلیل محتوای مضمونی برای پاسخگویی به سئوال بررسی نسبت نوع پرسشها و دغدغههای دینی دانش آموزان با محتوای کتب درسی(کتب دین و زندگی) آنها استفاده شده است. در قسمت پدیدارشناسی، برای نمونه آماری پژوهش 44 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و گزارشهای خودنوشت دانش آموزان بود.
یافته ها : نتایج پژوهش در این قسمت نشاندهنده 87 کد پایه( مقوله فرعی ) و11کدسازماندهنده ( مقوله اصلی ) است. مقوله های اصلی پرسشها و دغدغه مندی دانشآموزان شامل مواردی چون: پرسش درباره خدا، جهان آخرت، ماهیت مرگ، فلسفه عبادات، امام زمان(عج)، سایر ادیان آسمانی، روابط دختر و پسر است. در بررسی و تحلیل کتب دین و زندگی دوره دوم متوسطه با توجه به نوع پرسش ها و دغدغههای دانشآموزان، نتایج پژوهش حکایت از حضور بسیار کم رنگ پاسخ و بحث درباره دغدغه ها و پرسشهای نسل جدید دانش آموزان دارد.
نتیجه گیری : از این رو، ضروت دارد در بازنگری و بازتألیف این کتب، اهتمام جدی تری به این امر مهم داده شود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/6/26 | ویرایش نهایی: 1403/1/29 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/12 | انتشار: 1403/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/29
Asadpour S, Yari dehnavi M, Pedram S. (2023). Phenomenology of Students’ Religious Questions and Analysis of ‘Religion and Life’ Textbooks Based on Them. qaiie. 8(3), 129-148. doi:10.61186/qaiie.8.3.5 URL: http://qaiie.ir/article-1-1097-fa.html
اسدپور سارا، یاری دهنوی مراد، پدرام سعیده. پدیدارشناسی پرسشهای دینی دانش آموزان و تحلیل کتب درسی دین و زندگی براساس آنها مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (3) :148-129 10.61186/qaiie.8.3.5