1- دانشگاه فرهنگیان-قم ، alipoor@cfu.ac.ir 2- دانشگاه فرهنگیان-قم
چکیده: (720 مشاهده)
هدف:واکاوی آموزههای تربیتی سوره یوسف در ساحتهای ششگانه تربیت با تأکید بر دیدگاه آیتالله جوادیآملی بود. روش:روش پژوهش حاضر، کیفی مبتنی بر بررسی کتابخانهای است. راهبرد آن، تحلیل محتوای کیفی استقرایی بود. جامعه مطالعه، متن تفسیر تسنیم (41-40) بود که بنابر جامع بودن و معاصر بودن مفسر انتخاب شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش روش تحلیل استقرایی مبنی بر نظام کدگذاری است. یافتهها: نتایج یافتهها به شناسایی 91 مؤلفه فرعی و 25 مؤلفه اصلی منجر شد که عبارتند از: ادب توحیدی، نبوت، معادباوری، فضایل اخلاقی و درک رذایلاخلاقی، ارتباط با خانواده، اخلاق اجتماعی، اعمال مدیریت صحیح، خیرخواهی و حل مشکلات جامعه، توجه به تفریحات سالم، مراقبت روحی و جسمی، اهمیت جایگاه اقتصادی، جهاد اقتصادی، عدالت در توزیع، مذمت فقر، درک زیباییهای خالق، آرامش روانی، زیبایی کلام و سیرت، توجه به عواطف، معرفتشناسی، بصیرت، علم نافع، عبرتآموزی، تعادل در توجه به علم و توکل و اعتقاد به علیم بودن خداوند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش در مقایسه با پژوهشهای قبلی، مؤلفههای تربیتی را در شش ساحت تربیتی براساس سوره یوسف 7 و دیدگاه آیتالله جوادیآملی تبیین کرد. این نوشتار نشان داد که آموزههای قرآن بستر جامعی برای استخراج برنامه تربیتی در ساحتهای گوناگون است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/2/7 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/6/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/6/11 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1
Alipoor F, Mahmoodi A. (2023). Analyzing the educational teachings of Surah Yusuf in the six fields of education Emphasizing the view of Ayatollah Javadi Amoli. qaiie. 8(4), 109-132. doi:10.61186/qaiie.8.4.2 URL: http://qaiie.ir/article-1-1095-fa.html
علی پور فاطمه، محمودی اعظم. واکاوی آموزه های تربیتی سوره یوسف در ساحت های شش گانه تربیت با تاکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (4) :132-109 10.61186/qaiie.8.4.2