[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 132-109 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی آموزه های تربیتی سوره یوسف در ساحت های شش گانه تربیت با تاکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی
فاطمه علی پور* 1، اعظم محمودی2
1- دانشگاه فرهنگیان-قم ، alipoor@cfu.ac.ir
2- دانشگاه فرهنگیان-قم
چکیده:   (854 مشاهده)
هدف: واکاوی آموزه‌های تربیتی سوره یوسف در ساحت‌های شش‌گانه تربیت با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی ‌آملی بود.
روش: روش پژوهش حاضر، کیفی مبتنی بر بررسی کتابخانه‌ای است. راهبرد آن، تحلیل محتوای کیفی استقرایی بود. جامعه مطالعه، متن تفسیر تسنیم (41-40) بود که بنابر جامع بودن و معاصر بودن مفسر انتخاب شد. روش تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها در این پژوهش روش تحلیل استقرایی مبنی بر نظام کدگذاری است.
یافته‌ها: نتایج یافته‌ها به شناسایی 91 مؤلفه فرعی و 25 مؤلفه اصلی منجر شد که عبارتند از: ادب توحیدی، نبوت، معادباوری، فضایل اخلاقی و درک رذایل اخلاقی، ارتباط با خانواده، اخلاق اجتماعی، اعمال مدیریت صحیح، خیرخواهی و حل مشکلات جامعه، توجه به تفریحات سالم، مراقبت روحی و جسمی، اهمیت جایگاه اقتصادی، جهاد اقتصادی، عدالت در توزیع، مذمت فقر، درک زیبایی‌های خالق، آرامش روانی، زیبایی کلام و سیرت، توجه به عواطف، معرفت‌شناسی، بصیرت، علم نافع، عبرت‌آموزی، تعادل در توجه به علم و توکل و اعتقاد به علیم بودن خداوند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش در مقایسه با پژوهش‌های قبلی، مؤلفه‌های تربیتی را در شش ساحت تربیتی براساس سوره یوسف 7 و دیدگاه آیت‌الله جوادی‌آملی تبیین کرد. این نوشتار نشان داد که آموزه‌های قرآن بستر جامعی برای استخراج برنامه تربیتی در ساحت‌های گوناگون است.
واژه‌های کلیدی: آموزه های تربیتی، سوره یوسف، ساحت های شش گانه، آیت الله جوادی آملی
متن کامل [PDF 1389 kb]   (268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/2/7 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/6/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/6/11 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipoor F, Mahmoodi A. (2023). Analyzing the educational teachings of Surah Yusuf in the six fields of education Emphasizing the view of Ayatollah Javadi Amoli. qaiie. 8(4), 109-132. doi:10.61186/qaiie.8.4.2
URL: http://qaiie.ir/article-1-1095-fa.html

علی پور فاطمه، محمودی اعظم. واکاوی آموزه های تربیتی سوره یوسف در ساحت های شش گانه تربیت با تاکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (4) :132-109 10.61186/qaiie.8.4.2

URL: http://qaiie.ir/article-1-1095-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)