[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 128-111 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی‌گری کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمال‌گرایی تحصیلی با هوش معنوی دانش‌آموزان
عصمت حسن پور1 ، پروین سالاری چینه* 2، ادیبه برشان3 ، وحید منظری توکلی3
1- دانشگاه پیام نور تهران
2- دانشگاه فرهنگیان - تهران ، salari.p@gmail.com
3- دانشگاه فرهنگیان - تهران
چکیده:   (2323 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمال­گرایی تحصیلی با هوش معنوی دانش­آموزان انجام شد.
روش: نوع پژوهش همبستگی به شــیوه معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد 1046 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. 342 نفر به روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای  به­عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های کیفیت زندگی اسلامی نامقی (1394)، کمال­گرایی تحصیلی رسولی و بهرامی (1395) و هوش معنوی عبداله­زاده و همکاران (1387) استفاده شد. داده­هـا به شـیوه مـدلسازی معـادلات سـاختـاری با استفاده از نرم­افزار Amos نسخه 23 و SPSS نسخه 22 تحلیل شدند
یافته ­ها: رابطه مستقیم متغیر کیفیت زندگی اسلامی بر کمال گرایی تحصیلی (182/11 = t، 35/0 = ) مثبت و معنادار است، رابطه مستقیم متغیر هوش معنوی  بر کمال گرایی تحصیلی (224/8= t، 24/0 = ) مثبت و معنادار است. همچنین رابطه مستقیم متغیر هوش معنوی بر کیفیت زندگی اسلامی (716/13 = t، 59/0 = ) مثبت و معنادار است. رابطه غیر مستقیم متغیر هوش معنوی بر کمال گرایی تحصیلی با نقش میانجی کیفیت زندگی اسلامی (23/0 =  ) مثبت و معنادار است.
نتیجه­ گیری: کمال گرایی تحصیلی یکی از علل عدم موفقیت دانش­آموزان است و آن­چه را که موجب بهبود آن می­شود توجه به کیفیت زندگی اسلامی و هوش معنوی می­باشد. بنابراین با افزایش هوش معنوی و بهبود کیفیت زندگی اسلامی می توان کمال گرایی تحصیلی را در دانش­آموزان کاهش داد
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی اسلامی، کمال گرایی تحصیلی، هوش معنوی، دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم.
متن کامل [PDF 571 kb]   (510 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1402/1/26 | ویرایش نهایی: 1402/6/21 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/12 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hasanpoor E, salari chineh P, barshan A, Manzari Tavakoli V. (2023). The Mediating Role of the Quality of Islamic Life in the Relationship between Academic Perfectionism and the Spiritual Intelligence of the Senior High School Students. qaiie. 8(1), 111-128. doi:10.52547/qaiie.8.1.111
URL: http://qaiie.ir/article-1-1048-fa.html

حسن پور عصمت، سالاری چینه پروین، برشان ادیبه، منظری توکلی وحید. نقش میانجی‌گری کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمال‌گرایی تحصیلی با هوش معنوی دانش‌آموزان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (1) :128-111 10.52547/qaiie.8.1.111

URL: http://qaiie.ir/article-1-1048-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)