1- دانشگاه پیام نور تهران 2- دانشگاه فرهنگیان - تهران ، salari.p@gmail.com 3- دانشگاه فرهنگیان - تهران
چکیده: (2323 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمالگرایی تحصیلی با هوش معنوی دانشآموزان انجام شد. روش: نوع پژوهش همبستگی به شــیوه معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد 1046 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. 342 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کیفیت زندگی اسلامی نامقی (1394)، کمالگرایی تحصیلی رسولی و بهرامی (1395) و هوش معنوی عبدالهزاده و همکاران (1387) استفاده شد. دادههـا به شـیوه مـدلسازی معـادلات سـاختـاری با استفاده از نرمافزار Amos نسخه 23 و SPSS نسخه 22تحلیل شدند یافته ها: رابطه مستقیم متغیر کیفیت زندگی اسلامی بر کمال گرایی تحصیلی (182/11 = t، 35/0 =) مثبت و معنادار است، رابطه مستقیم متغیر هوش معنوی بر کمال گرایی تحصیلی (224/8= t، 24/0 =) مثبت و معنادار است. همچنین رابطه مستقیم متغیر هوش معنوی بر کیفیت زندگی اسلامی (716/13 = t، 59/0 =) مثبت و معنادار است. رابطه غیر مستقیم متغیر هوش معنوی بر کمال گرایی تحصیلی با نقش میانجی کیفیت زندگی اسلامی (23/0 = ) مثبت و معنادار است. نتیجه گیری: کمال گرایی تحصیلی یکی از علل عدم موفقیت دانشآموزان است و آنچه را که موجب بهبود آن میشود توجه به کیفیت زندگی اسلامی و هوش معنوی میباشد. بنابراین با افزایش هوش معنوی و بهبود کیفیت زندگی اسلامی می توان کمال گرایی تحصیلی را در دانشآموزان کاهش داد
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1402/1/26 | ویرایش نهایی: 1402/6/21 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/12 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28
hasanpoor E, salari chineh P, barshan A, Manzari Tavakoli V. (2023). The Mediating Role of the Quality of Islamic Life in the Relationship between Academic Perfectionism and the Spiritual Intelligence of the Senior High School Students. qaiie. 8(1), 111-128. doi:10.52547/qaiie.8.1.111 URL: http://qaiie.ir/article-1-1048-fa.html
حسن پور عصمت، سالاری چینه پروین، برشان ادیبه، منظری توکلی وحید. نقش میانجیگری کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمالگرایی تحصیلی با هوش معنوی دانشآموزان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (1) :128-111 10.52547/qaiie.8.1.111