| رابطهساختاریجهتگیریمذهبیباسرسختیروانشناختیبامیانجیگریسبکهویتدر دانشآموزان دوره دوم متوسطه | 
								
								  | فرح دخت چینی1      ،    رامین تبرایی*2      ،    حسن میرزاحسینی3      | 
								
								  | 1- دانشگاه آزاد اسلامی قم 2- دانشگاه آزاد اسلامی قم ، Ramintabarraei@gmail.com
 3- دانشگاه آزاد اسلامی  قم
 | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (2822 مشاهده) | 
								
								  | هدف: هدفاینپژوهشپیشبینیسرسختیروانشناختیبراساسجهتگیریمذهبیبامیانجیگریسبکهایهویتدردانشآموزانبود.روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کاشان (8100 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. برایتعیینحجمنمونهازملاکهایمربوطبهروشآماریمعادلاتساختاریاستفادهشد. حجم نمونه در این پژوهش به تعداد 500 نفر با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای خوشهای تعیین شد.
 ابزارگردآوری اطلاعات سه پرسشنامه، مقیاس سرسختی(Kobasa,1979)، مقیاس سبک هویت( Berzonesky,1992) و پرسشنامه جهتگیری مذهبی) Alport& Ross 1967)بود. دادهها بهروشمدلیابیمعادلات ساختاری و بااستفاده از نرم افزار لیزرل ۸.۸ و26 spss. تجزیه وتحلیل گردید
 یافتهها: بر اساس نتایج جهتگیری بیرونی با (01/0 > p)، جهتگیری درونی با (05/0 > p ) بهصورت مستقیم سرسختی روانشناختی را پیشبینی کردند. جهتگیری درونی با (01/0 > p) با میانجیگری سبکهای هویت سرسختی روانشناختی را پیشبینی کرد. سبک هویتی اطلاعاتی با (05/0 > β)، سبک هویتی هنجاری با (05/0 > p) بهصورت مستقیم سرسختی روانشناختی را پیشبینی کردند.  جهتگیری بیرونی با (01/0 > p)، جهتگیری درونی با (01/0 > p) بهصورت مستقیم سبک هویتی اطلاعاتی، جهتگیری درونی با (01/0 > p) بهصورت مستقیم سبک هویتی هنجاری را پیشبینی کردند.
 نتیجهگیری: بر اساس نتایج سرسختی روانشناختی را براساس جهتگیری مذهبی با میانجیگری سبک هویت را میتوان پیشبینی کرد. ازاینرو، درنظرگرفتن این دو متغیر در برنامههای آموزشی دانشآموزان توصیه میشود.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  سرسختی روانشناختی،جهت گیری مذهبی،سبک های هویت، دانش آموزان | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 707 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (990 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي- كمي دریافت: 1401/11/28 | ویرایش نهایی: 1402/5/28 | پذیرش: 1402/2/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/10 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  |