رابطهساختاریجهتگیریمذهبیباسرسختیروانشناختیبامیانجیگریسبکهویتدر دانشآموزان دوره دوم متوسطه
|
فرح دخت چینی1 ، رامین تبرایی* 2، حسن میرزاحسینی3 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی قم 2- دانشگاه آزاد اسلامی قم ، Ramintabarraei@gmail.com 3- دانشگاه آزاد اسلامی قم |
|
چکیده: (1639 مشاهده) |
هدف: هدفاینپژوهشپیشبینیسرسختیروانشناختیبراساسجهتگیریمذهبیبامیانجیگریسبکهایهویتدردانشآموزانبود.
روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کاشان (8100 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. برایتعیینحجمنمونهازملاکهایمربوطبهروشآماریمعادلاتساختاریاستفادهشد. حجم نمونه در این پژوهش به تعداد 500 نفر با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای خوشهای تعیین شد.
ابزارگردآوری اطلاعات سه پرسشنامه، مقیاس سرسختی(Kobasa,1979)، مقیاس سبک هویت( Berzonesky,1992) و پرسشنامه جهتگیری مذهبی) Alport& Ross 1967)بود. دادهها بهروشمدلیابیمعادلات ساختاری و بااستفاده از نرم افزار لیزرل ۸.۸ و26 spss. تجزیه وتحلیل گردید
یافتهها: بر اساس نتایج جهتگیری بیرونی با (01/0 > p)، جهتگیری درونی با (05/0 > p ) بهصورت مستقیم سرسختی روانشناختی را پیشبینی کردند. جهتگیری درونی با (01/0 > p) با میانجیگری سبکهای هویت سرسختی روانشناختی را پیشبینی کرد. سبک هویتی اطلاعاتی با (05/0 > β)، سبک هویتی هنجاری با (05/0 > p) بهصورت مستقیم سرسختی روانشناختی را پیشبینی کردند. جهتگیری بیرونی با (01/0 > p)، جهتگیری درونی با (01/0 > p) بهصورت مستقیم سبک هویتی اطلاعاتی، جهتگیری درونی با (01/0 > p) بهصورت مستقیم سبک هویتی هنجاری را پیشبینی کردند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج سرسختی روانشناختی را براساس جهتگیری مذهبی با میانجیگری سبک هویت را میتوان پیشبینی کرد. ازاینرو، درنظرگرفتن این دو متغیر در برنامههای آموزشی دانشآموزان توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: سرسختی روانشناختی،جهت گیری مذهبی،سبک های هویت، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 707 kb]
(570 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1401/11/28 | ویرایش نهایی: 1402/5/28 | پذیرش: 1402/2/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/10 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28
|
|
|
|