[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مولفه‌های آموزش چندفرهنگی در کتاب ‌های هدیه‌های آسمان دوره‌ی ابتدایی بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان
وریا نوروزی* 1، یوسف ادیب2 ، جهانگیر یاری2 ، رحیم بدری گرگری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، wrya@chmail.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده:   (202 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفه­های آموزش چندفرهنگی در کتاب هدیه­های آسمان دوره­ی ابتدایی بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان انجام شد.
روش:  روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا کمی، با تکنیک آنتروپی شانون بود. با توجه به محدودیت جامعه، نمونه­گیری به صورت کل­شماری و شامل 5 جلد کتاب هدیه ­های آسمان پایه ­های دوم تا ششم در سالتحصیلی 1402-1401 بود. واحدهای تحلیل شامل متن، تصاویر و فعالیت­های کتاب بود. ابزار پژوهش چک­لیست محقق­ساخته شامل مولفه ­های آموزش چندفرهنگی و معیارهای تفکر فلسفی (کاوشگری، استدلالی و تعاملی) بود، که روایی آن با روش CVR مورد تائید قرار گرفت و برای اطمینان از پایایی با اجرای مجدد، ضریب توافق 87 درصد حاصل شد.
یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد در مجموع 45 مرتبه مولفه­ها در کتاب­ها منعکس شده، که مفهوم "
معلولیت" با ضریب 0.55 دارای بیشترین اهمیت بوده و پس از آن دو مفهوم "پذیرش تفاوت­ها" (0.35) و "دین" (0.1) قرار دارند. ضریب اهمیت چهار مفهوم "برابری و ضد تبعیض"، "هدف و محتوا"، "روش تدریس" و "همزیستی مسالمت­آمیز" با یک مرتبه فراوانی برابر صفر بوده و به 8 مفهوم "عدالت"، "کرامت و حقوق انسانی"، "ملت/زبان"، "جنسیت"، "مواد، وسایل و محیط آموزشی"، "ارزشیابی"، "احترام به عقاید مختلف"  و "ارتباطات انسانی و فرهنگی" نیز در کتاب­ها هیچ توجهی نشده است.
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان می­دهد که توزیع و پراکندگی مولفه­های آموزش چندفرهنگی بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان در کتاب­ها متعادل نمی­باشد. لذا کتاب­های درسی جهت پرهیز از یک­جانبه­نگری فرهنگی و حافظه­محوری، نیازمند بازنگری و طراحی مجدد می­باشند.    
 
واژه‌های کلیدی: آموزش چندفرهنگی، برنامه درسی فلسفه برای کودکان، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی، کتاب درسی هدیه‌های آسمان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1402/2/10 | ویرایش نهایی: 1402/3/2 | پذیرش: 1402/4/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4642
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)