1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، wrya@chmail.ir 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده: (899 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفه های آموزش چندفرهنگی در کتاب هدیه های آسمان دورهی ابتدایی بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا کمی، با تکنیک آنتروپی شانون بود. باتوجهبهمحدودیتجامعه،نمونهگیری به صورت کلشماریو شامل 5 جلد کتاب هدیه های آسمان پایه های دوم تا ششم در سال تحصیلی 1402-1401 بود.واحدهای تحلیل شامل متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب بود. ابزار پژوهش چکلیست محققساخته شامل مولفه های آموزش چندفرهنگی و معیارهای تفکر فلسفی (کاوشگری، استدلالی و تعاملی) بود، که روایی آن با روش CVR مورد تائید قرار گرفت و برای اطمینان از پایایی با اجرای مجدد، ضریب توافق 87 درصد حاصل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد در مجموع 45 مرتبه مولفه ها در کتابها منعکس شده، که مفهوم "معلولیت" با ضریب 0.55 دارای بیشترین اهمیت بوده و پس از آن دو مفهوم "پذیرش تفاوتها" (0.35) و "دین" (0.1) قرار دارند. ضریب اهمیت چهار مفهوم "برابری و ضد تبعیض"، "هدف و محتوا"، "روش تدریس" و "همزیستی مسالمتآمیز" با یک مرتبه فراوانی برابر صفر بوده و به 8 مفهوم "عدالت"، "کرامت و حقوق انسانی"، "ملت/زبان"، "جنسیت"، "مواد، وسایل و محیط آموزشی"، "ارزشیابی"، "احترام به عقاید مختلف"و "ارتباطات انسانی و فرهنگی" نیز در کتابها هیچ توجهی نشده است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که توزیع و پراکندگی مولفه های آموزش چندفرهنگی بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان در کتابها متعادل نمیباشد. لذا کتابهای درسی جهت پرهیز از یکجانبه نگری فرهنگی و حافظه محوری، نیازمند بازنگری و طراحی مجدد میباشند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1402/2/10 | ویرایش نهایی: 1403/1/29 | پذیرش: 1402/4/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/17 | انتشار: 1403/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/29
nawrozi W, adib Y, yari, badri R. (2023). Analyzing the Components of Multicultural Education in Hediye-Haye Aseman (Gifts of Heaven) Textbooks in Elementary School Based on the Criteria of Philosophy for Children Curriculum. qaiie. 8(3), 79-102. doi:10.61186/qaiie.8.3.1 URL: http://qaiie.ir/article-1-1003-fa.html
نوروزی وریا، ادیب یوسف، یاری جهانگیر، بدری گرگری رحیم. واکاوی مولفههای آموزش چندفرهنگی در کتاب های هدیههای آسمان دورهی ابتدایی بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (3) :102-79 10.61186/qaiie.8.3.1