[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Journal Metrics::
Publication Ethics::
Articles in Press::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Rss

RSS

..
yektaweb
..
Social network

LinkedIn

Academia

..
:: Volume 7, Issue 2 (2022) ::
qaiie 2022, 7(2): 133-158 Back to browse issues page
Evaluation of the effectiveness of group counseling with a share approach contribution Pattern Islamic ontology in promoting responsibility and adjustment of young girls.
Fatemeh Allahverdi1 , Masoumeh Esmaeily * 2
1- Refah University, Tehran, Iran.
2- A Professor in Counseling, the Department of Counseling, the Faculty of Psychology and Education Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. , masesmaeily@yahoo.com
Abstract:   (2473 Views)
Objective: The present study aims at evaluation of the effectiveness of group counseling with a sharing approach based on Islamic ontology in promoting responsibility and adjustment of young girls.
 Method: The research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population consisted of young girls in Tehran. 24 subjects were selected by available sampling method and randomly divided into experimental and control groups. Then they completed the Bell adjustment Inventory and the California Accountability Scale. The subjects in the experimental group participated in 10 sessions of contribution model group training program, but the control group received no training. Finally, the data were analyzed by SPSS sofwere at two levels of descriptive statistics (average and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of variance and covariance analysis).
Finding: The findings show that there is a significant difference between the subjects in the experimental group who were trained in the contribution model and the control group who did not receive any training in the scale of responsibility and the subscales of emotional, social and educational adjustment.
Conclusion: The results show that training the contribution model has a significant effect on promoting the level of compatibility and increasing the responsibility of young girls.
Keywords: contribution Pattern, responsibility, adjustment, Group Counseling, Ontology
Full-Text [PDF 673 kb]   (837 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special- quantitative
Received: 2022/07/3 | Revised: 2022/10/26 | Accepted: 2022/07/1 | ePublished ahead of print: 2022/08/30 | Published: 2022/10/17 | ePublished: 2022/10/17
References
1. ققرآن کریم.
2. اسمعیلی، معصومه؛ دهدست، کوثر؛ قبادی، شهاب؛ عسگری، محمد. (1399). مطالعه کیفی الگوی سهم گذاری در مشاوره با رویکرد اسلامی و نقش آن در پایداری تغییرات نوع اول، دوم و سوم مراجعان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۴): 7-32.
3. اسمعیلی، معصومه. (1386). بررسی تأثیر گسترش هستی‌شناسی اسلامی بر افزایش سلامت روان، تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره. (24): 41-54.
4. اسمعیلی، معصومه. (1393). ارائه الگوی خانواده‌درمانی سهم‌گذاری در حل تعارضات خانواده. فرهنگ مشاوره و روان-درمانی. 5(20): 27-57.
5. اسمعیلی، معصومه و دشتی، اعظم. (1395). اثر رویکرد سهم‌گذاری در بهبود روابط همسایگی. ارائه شده در شانزدهمین کنفرانس ملی انجمن مشاوره ایران. دانشگاه علامه طباطبایی.
6. باقرزاده نیم چاهی، صفورا؛ حسینی طبقدهی، سیده لیلا؛ حافظیان، مریم. (1397). رابطه خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه. مطالعات روان‌شناسی تربیتی، (30): 29-50.
7. ترخان، مرتضی؛ احمدی لاشکی، قاسم. (1393). راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻮﮔﯿﺮی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﺧﻮد و مسئولیت‌پذیری ﺑﺎ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺎن. ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ. 97-108.
8. حاجی‌هاشم، فاطمه؛ اسمعیلی، معصومه؛ زکیانی، غلامرضا؛ عسگری، محمد. (1399). بررسی مبانی سهم‌گذاری در اندیشه امام موسی صدر. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 10(36): 453-474.
9. حسینی، سید علی؛ کاوسی، علی؛ ثناگو، اکرم؛ جویباری، لیلا؛ محمدی، غلامرضا. (1396). تأثیر آموزش مهارت‌های کنترل خشم بر سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. علمی پژوهان. ۱۶ (۱): ۱0-۱8
10. زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان با و بدون توانایی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری. 1 (2)، 43-62.
11. زعفرانی ارانی، مهدی. (1399). بررسی آسیب‌های اخلاقی و شیوه‌های تربیتی مقابله با آن در قرآن و روایات. پایان‌نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد. رشته الهیات و معارف اسلامی. دانشگاه پیام نور. مرکز آران و بیدگل.
12. شعبانی، منظر. (1397). بررسی کیفی نقش گفتمان سهم‌گذاری در زنان رضایت‌مند و مطلقه. پایان‌نامه منتشرشده کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره.
13. شیخ احمدی، جمال؛ زندی، فرزاد؛ اکبری، مریم؛ یاراحمدی، یحیی. (1399). تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجی‌گری راهبردهای فراشناختی. روان‌شناسی تربیتی. 16(56): 281-305.
14. عسکری، فهیمه؛ منظری توکلی، علیرضا؛ منظری توکلی، حمدالله؛ زین الدینی، زهرا. (1399). روابط ساختاری سبک زندگی اسلامی و موفقیت تحصیلی با واسطه‌گری سازگاری با مدرسه در دانش آموزان دوره‌ متوسطه‌ دوم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۱۳۹۹; ۵ (۳): ۱۲۶-۱۰۱
15. غیاث‌آبادی فراهانی، الهام؛ جعفری هرندی، رضا. (1399). پیش‌بینی انعطاف‌پذیری شناختی بر اساس سازگاری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری دانشجویان دختر، پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. ۱۰ (۴۰): ۱۳۵-۱۵۰.
16. فیاض، ایراندخت و زرین‌جوی‌الوار، مریم. (1396). بررسی رابطه روش‌های تربیتی مادران با مسئولیت‌پذیری پسران (با تأکید بر آموزه‌های تربیت اسلامی). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۱۳۹۶; ۲ (۲): ۶۰-۳۷.
17. کوشا، نرگس؛ ابراهیمی، محمداسماعیل؛ ذوقی پایدار، محمدرضا. (1393). رابطه مکانیزم‌های دفاعی با کمال‌گرایی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال تحصیلی 92-93. علوم رفتاری (ابهر). 22: 123-140.
18. گلی، علی؛ خوزین، علی؛ اشرفی، مجید و نادریان، آرش. (1397). شناسایی مؤلفه‌های مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای کارکنان (مطالعه موردی). رهبری و مدیریت آموزشی، 12 (2): 187-201.
19. مرادی، میترا. (1400). تحلیل گفتمان امید در زیر منظومه باز و بسته خانواده با محوریت سهم گذاری. رساله دکتری منتشرنشده مشاوره. دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
20. ملکی، پری و سرداری، باقر. (1399). اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌گرا با تأکید بر آموزه‌های دینی بر بهبود سازگاری روان‌شناختی دانش آموزان دارای افکار خودکشی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۱۳۹۹; ۵ (۲): ۱۴۲-۱۱۵.
21. نجاری پور، رضا؛ عبدی، جهان؛ سبحانی، زهرا. (1394). تحلیل مسیر عوامل روان‌شناختی بر سلامت روان (موردمطالعه دانشجویان دانشگاه ایلام). کنفرانس اقیانوس ملی مدیریت. شیراز، مرکز توسعه آموزش‌های نوین ایران (متانا).
22. یاوریان، رویا؛ حقیقی، ماه منیر؛ رحمانی رضائیه، مریم. (1399). تعیین نقش سطوح سازگاری اجتماعی و عاطفی بر علائم افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال ۱۳۹۷. پرستاری و مامایی. ۱۸ (۵): ۴0۹-۴1۹.
23. یوزباشی، علیرضا؛ نوروزی، محمد؛ فتح قریب بیدگلی، روح اله. (1392). بررسی نقش زنان در بهبود بهداشت روانی خانواده اسلامی ایرانی با الهام از زندگی حضرت علی (7) و حضرت فاطمه (ص). مهندسی فرهنگی. 8 (77): 34-55.
24. Bell, H.M. (1961). The Adjustment Inventory, Consulting psychologists press, INC. plao Alto, California.
25. Eric L. (2017). Consistency and accountability: First steps in a quest for compromise between venue and community. The Journal of the Acoustical Society of America(2017) 68(1): 441-787.
26. Everett, M. C. (2020). Sharing the Responsibility for Nursing Student Retention. Teaching and Learning in Nursing, 15(2): 121-122.
27. Feldman, D & Kubota, M (2014). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210- 216.
28. Glasser, W. (2009). Station of the mind: New direction for reality therapy.New York.
29. Gough, H. G. (1987). California Psychological Inventory: Administrator's Guide. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, Inc.
30. Holahan CI,Valentiner Dp and Moos RH. (2014). "parental support and psychological Adjustment During the Transition to young Adulthood in a college sample", Journal of family psychology. 8, (2): 215-223.
31. Hurtado S, Han JE.Saenz, VEspinosall, BCerna, OS. (2017). "predicting transition and adjustment to college": biomedicot and behavioral science aspirants and minority students first year of college Research in Higher Education. 48(1): 841-887.
32. Lee, V. (2012). Meaning-making intervention during breast or colorectal cancer treatment improves self-esteem, optimism, and self-efficacy. Social Science & Medicine, V.62, Is. 12, P.3133-3145.
33. Lenzi, M., Vieno, A., Santinello, M., Nation, M., Voight, A. (2014). The Role Played by the family in shaping earlyand middle adolescent civic responsibility. The Journal of Early Adolescent. 34 (2): 251-278.
34. Reuter, E. L. (2017). Consistency and accountability: First steps in a quest for compromise between venue and community. The Journal of the Acoustical Society of America. 69(1)221-797.
35. Sammons, P. (2014). Influences on students’ social-behavioral development at age 16: Effective Pre-school, Primary & Secondary Education Project (EPPSE):September 2014.
36. Scott, W., McCraken, L, M. (2015). Psychological flexibility acceptance and commitment therapy and choronic pain. Current Opinion in psychology. (2): 91-96.
37. Sharma, Sonia. (2019). Adjustment And Intelligence In Relation Income And Job Experience Among Working of Punjab. Department Of Education Lovely Professional University, Phagwara, India.
38. Shu, F., Ahmed, S. F., Pickett, M. L., Ayman, R., & McAbee, S. T. (2020). Social support perceptions, network characteristics, and international student adjustment. International Journal of Intercultural Relations. 74, 136-148.
39. Sinha, S., Modi, J, N. (2017).psychological aspects of changes during adolescence among school going adolescent Indian girls. International Journal of Reproduction, Contraception, Obstetrics and Gynecology. 3(2): 409-413.



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allahverdi F, Esmaeily M. (2022). Evaluation of the effectiveness of group counseling with a share approach contribution Pattern Islamic ontology in promoting responsibility and adjustment of young girls.. qaiie. 7(2), 133-158. doi:10.52547/qaiie.7.2.133
URL: http://qaiie.ir/article-1-933-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 7, Issue 2 (2022) Back to browse issues page
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)