[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 158-133 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد سهم‌گذاری مبتنی بر هستی‌شناسی اسلامی در ارتقاء مسئولیت‌پذیری و سازگاری دختران جوان
فاطمه اله ‌وردی1 ، معصومه اسمعیلی 2
1- دانشگاه رفاه، تهران، ایران
2- دانشگاه علامه طباطبایی ، masesmaeily@yahoo.com
چکیده:   (241 مشاهده)
 

هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد سهم­گذاری مبتنی بر هستی‌شناسی اسلامی در ارتقاء مسئولیت­پذیری و سازگاری دختران جوان بود.
روش:
روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش­آزمون و پس­آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دختران جوان شهر تهران که 24 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری بل و مقیاس مسئولیت­پذیری کالیفرنیا بود. آزمودنی­های گروه آزمایش 10 جلسه در برنامه آموزش گروهی الگوی سهم­گذاری شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. درنهایت داده ­ها، با استفاده از نرم­افزار spss و در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها:
یافته‌ها نشان داد بین آزمودنی­های گروه آزمایش که مورد آموزش الگوی سهم­گذاری قرارگرفته‌اند و گروه کنترل که هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرده­اند، در مقیاس مسئولیت­ پذیری (189/13=F و 001/0P<) و خرده مقیاس­های سازگاری عاطفی (013/7=F و 05/0>P)، سازگاری اجتماعی (368/11=F و 01/0>P) تفاوت معنی­داری وجود دارد. بدین معنا که در گروه آزمایش با آموزش الگوی سهم گذاری، مسئولیت‌پذیری و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دختران افزایش پیدا کرده است.
نتیجه‌گیری:
نتایج حاکی از آن است که آموزش الگوی سهم­گذاری بر ارتقای سطح سازگاری و افزایش میزان مسئولیت­پذیری دختران جوان تأثیر معنی­داری دارد.

واژه‌های کلیدی: الگوی سهم گذاری، مسئولیت‌پذیری، سازگاری
متن کامل [PDF 673 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/4/12 | ویرایش نهایی: 1401/8/4 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/8 | انتشار: 1401/7/25 | انتشار الکترونیک: 1401/7/25
فهرست منابع
1. ققرآن کریم.
2. اسمعیلی، معصومه؛ دهدست، کوثر؛ قبادی، شهاب؛ عسگری، محمد. (1399). مطالعه کیفی الگوی سهم گذاری در مشاوره با رویکرد اسلامی و نقش آن در پایداری تغییرات نوع اول، دوم و سوم مراجعان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۴): 7-32.
3. اسمعیلی، معصومه. (1386). بررسی تأثیر گسترش هستی‌شناسی اسلامی بر افزایش سلامت روان، تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره. (24): 41-54.
4. اسمعیلی، معصومه. (1393). ارائه الگوی خانواده‌درمانی سهم‌گذاری در حل تعارضات خانواده. فرهنگ مشاوره و روان-درمانی. 5(20): 27-57.
5. اسمعیلی، معصومه و دشتی، اعظم. (1395). اثر رویکرد سهم‌گذاری در بهبود روابط همسایگی. ارائه شده در شانزدهمین کنفرانس ملی انجمن مشاوره ایران. دانشگاه علامه طباطبایی.
6. باقرزاده نیم چاهی، صفورا؛ حسینی طبقدهی، سیده لیلا؛ حافظیان، مریم. (1397). رابطه خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه. مطالعات روان‌شناسی تربیتی، (30): 29-50.
7. ترخان، مرتضی؛ احمدی لاشکی، قاسم. (1393). راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻮﮔﯿﺮی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﺧﻮد و مسئولیت‌پذیری ﺑﺎ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺎن. ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ. 97-108.
8. حاجی‌هاشم، فاطمه؛ اسمعیلی، معصومه؛ زکیانی، غلامرضا؛ عسگری، محمد. (1399). بررسی مبانی سهم‌گذاری در اندیشه امام موسی صدر. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 10(36): 453-474.
9. حسینی، سید علی؛ کاوسی، علی؛ ثناگو، اکرم؛ جویباری، لیلا؛ محمدی، غلامرضا. (1396). تأثیر آموزش مهارت‌های کنترل خشم بر سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. علمی پژوهان. ۱۶ (۱): ۱0-۱8
10. زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان با و بدون توانایی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری. 1 (2)، 43-62.
11. زعفرانی ارانی، مهدی. (1399). بررسی آسیب‌های اخلاقی و شیوه‌های تربیتی مقابله با آن در قرآن و روایات. پایان‌نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد. رشته الهیات و معارف اسلامی. دانشگاه پیام نور. مرکز آران و بیدگل.
12. شعبانی، منظر. (1397). بررسی کیفی نقش گفتمان سهم‌گذاری در زنان رضایت‌مند و مطلقه. پایان‌نامه منتشرشده کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره.
13. شیخ احمدی، جمال؛ زندی، فرزاد؛ اکبری، مریم؛ یاراحمدی، یحیی. (1399). تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجی‌گری راهبردهای فراشناختی. روان‌شناسی تربیتی. 16(56): 281-305.
14. عسکری، فهیمه؛ منظری توکلی، علیرضا؛ منظری توکلی، حمدالله؛ زین الدینی، زهرا. (1399). روابط ساختاری سبک زندگی اسلامی و موفقیت تحصیلی با واسطه‌گری سازگاری با مدرسه در دانش آموزان دوره‌ متوسطه‌ دوم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۱۳۹۹; ۵ (۳): ۱۲۶-۱۰۱
15. غیاث‌آبادی فراهانی، الهام؛ جعفری هرندی، رضا. (1399). پیش‌بینی انعطاف‌پذیری شناختی بر اساس سازگاری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری دانشجویان دختر، پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. ۱۰ (۴۰): ۱۳۵-۱۵۰.
16. فیاض، ایراندخت و زرین‌جوی‌الوار، مریم. (1396). بررسی رابطه روش‌های تربیتی مادران با مسئولیت‌پذیری پسران (با تأکید بر آموزه‌های تربیت اسلامی). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۱۳۹۶; ۲ (۲): ۶۰-۳۷.
17. کوشا، نرگس؛ ابراهیمی، محمداسماعیل؛ ذوقی پایدار، محمدرضا. (1393). رابطه مکانیزم‌های دفاعی با کمال‌گرایی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال تحصیلی 92-93. علوم رفتاری (ابهر). 22: 123-140.
18. گلی، علی؛ خوزین، علی؛ اشرفی، مجید و نادریان، آرش. (1397). شناسایی مؤلفه‌های مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای کارکنان (مطالعه موردی). رهبری و مدیریت آموزشی، 12 (2): 187-201.
19. مرادی، میترا. (1400). تحلیل گفتمان امید در زیر منظومه باز و بسته خانواده با محوریت سهم گذاری. رساله دکتری منتشرنشده مشاوره. دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
20. ملکی، پری و سرداری، باقر. (1399). اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌گرا با تأکید بر آموزه‌های دینی بر بهبود سازگاری روان‌شناختی دانش آموزان دارای افکار خودکشی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۱۳۹۹; ۵ (۲): ۱۴۲-۱۱۵.
21. نجاری پور، رضا؛ عبدی، جهان؛ سبحانی، زهرا. (1394). تحلیل مسیر عوامل روان‌شناختی بر سلامت روان (موردمطالعه دانشجویان دانشگاه ایلام). کنفرانس اقیانوس ملی مدیریت. شیراز، مرکز توسعه آموزش‌های نوین ایران (متانا).
22. یاوریان، رویا؛ حقیقی، ماه منیر؛ رحمانی رضائیه، مریم. (1399). تعیین نقش سطوح سازگاری اجتماعی و عاطفی بر علائم افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال ۱۳۹۷. پرستاری و مامایی. ۱۸ (۵): ۴0۹-۴1۹.
23. یوزباشی، علیرضا؛ نوروزی، محمد؛ فتح قریب بیدگلی، روح اله. (1392). بررسی نقش زنان در بهبود بهداشت روانی خانواده اسلامی ایرانی با الهام از زندگی حضرت علی (7) و حضرت فاطمه (ص). مهندسی فرهنگی. 8 (77): 34-55.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allahverdi F, Esmaeily M. Evaluation of the effectiveness of group counseling with a share approach contribution Pattern Islamic ontology in promoting responsibility and adjustment of young girls.. qaiie 2022; 7 (2) :133-158
URL: http://qaiie.ir/article-1-933-fa.html

اله ‌وردی فاطمه، اسمعیلی معصومه. بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد سهم‌گذاری مبتنی بر هستی‌شناسی اسلامی در ارتقاء مسئولیت‌پذیری و سازگاری دختران جوان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (2) :158-133

URL: http://qaiie.ir/article-1-933-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4505
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)