[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Journal Metrics::
Publication Ethics::
Articles in Press::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Rss

RSS

..
yektaweb
..
Social network

LinkedIn

Academia

..
:: Volume 7, Issue 2 (2022) ::
qaiie 2022, 7(2): 109-132 Back to browse issues page
Conceptual model of desirable internal change based on the Holy Quran: inference of educational principles Abstract
Zeinab Norimombyni *1 , Massud Safaei moghdam2 , Mohamad jafar Paksereshet2 , Parvaneh Valavi2
1- Shahid Chamran University of Ahvaz , norimombyni@gmail.com
2- Shahid Chamran University of Ahvaz
Abstract:   (2264 Views)
Objective: The main purpose of this study is to investigate the views of Islamic intellectuals in the field of women and to extract its principles and educational goals.
Method: The method of this research is analytical-inferential.
Results: What was concluded in this study based on the theoretical foundations of Islamic intellectualism in the field of women in the field of education are: five educational foundations, one general goal and five intermediate goals. The extracted educational principles include: the high position of rationality in understanding religion, justice as a fluid and dynamic concept, hermeneutic approach to religion, emphasis on the fundamental equality of human beings in law, emphasis on freedom. The goals also include a general goal, which is the fundamental equality of men and women based on the inherent dignity of human beings, and five intermediate goals, including: legal equality, educational equality, intellectual development, women's liberation, and women's independence.
Conclusion: Islamic intellectualism, by crossing gender divisions, portray their appearance, identity, women's rights and education based on signs such as morality, fairness, customaryism, interpretation of religious texts, and change based on the requirements of the time.
Keywords: Islam, Islamic intellectualism, women, principles, goals
Full-Text [PDF 1456 kb]   (651 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: special-Philosophical
Received: 2022/02/16 | Revised: 2022/10/17 | Accepted: 2022/04/30 | ePublished ahead of print: 2022/07/16 | Published: 2022/10/17 | ePublished: 2022/10/17
References
1. قرآن کریم
2. ابوزید، نصر حامد(1397). دایره های ترس: زنان در گفتمان دینی. ترجمه: ادریس امینی، تهران: نگاه معاصر.
3. تشکری، زهرا(1381). زن در نگاه روشنفکران. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
4. حاجی خانی، علی؛کریمی، حسن و روحی برندق، کاوس(1400). بررسی تطبیقی انتقادی نظرات نواندیشان دینی عقلگرا و متن گرا پیرامون وحی. فصلنامه علمی تحقیقات علوم قرآن و حدیث، 18 (1):101-71
5. حاجی محمد رفیع، محمد رضا؛ غفاری، ابوالفضل؛ مسعودی، جهانگیر و ایمانی، محسن(1399). مبانی، اهداف و اصول تربیت دینی دانش آموزان مبتنی بر پذیرش دور هرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه. فصلنامه علمی-پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5 (4)، 88-57
6. حاجی وثوق، ندا و داودی، علی اصغر(1397). چارچوب‌های معرفتی روشی نواندیشی اسلامی در نگرش به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان( مطالعه موردی محسن کدیور و محمدمجتهد شبستری). پژوهشنامه علوم سیاسی،13(4): 38-7
7. حسینی زاده، سید علی (1393). « نقد و بررسی اصول تعلیم و تربیت فمینیسم لیبرال از دیدگاه اسلام». قم: انتشارات حوزه و دانشگاه.
8. حکمت، محمد آصف(1391). بررسی و نقد نظریه تربیتی فمینیسم. اسلام و پژوهش های تربیتی، 4( 1): 66-31
9. درویش پور، مهرداد(1379). طرحی از زن ایرانی در برزخ سنت و مدرنیته. بازتاب اندیشه. 6: 63-60
10. رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید و صالحی، اکبر(1396). ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی بر اساس مبانی معرفت شناختی قرآن کریم. فصلنامه علمی-پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2 (2)، 36-7
11. ساناساریان، الیزا(1384). «جنبش حقوق زنان در ایران(طغیان، افول و سرکوب از 1280 تا 1357)». ترجمه: نوشین احمدی خراسانی، تهران: اختران.
12. سروش، عبدالکریم(1377). ذاتی و عرضی در دین. مجله کیان، 42 : 19-4
13. سروش، عبدالکریم(1378). قبض و بسط حقوق زنان. مجله زنان. 8( 59): 23-15
14. سروش، عبدالکریم(1386). رازدانی و روشنفکری و دینداری. تهران: صراط
15. سروش، عبدالکریم(1393). قبض و بسط تئوریک شریعت. تهران: صراط
16. سعید زاده، سید محسن(1376). خونبهای زنان چرا نابرابر؟. مجله زنان. 6 (37): 19-9
17. عباسی علائی، ام کلثوم(1392). هرمنوتیک و دلالتهای آن برای اهداف و روشهای تعلیم و تربیت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ملایر.
18. عظیمی چهارسوقی، پروین(1390). «بررسی تطبیقی واکنش اسلام گرایان سیاسی فقاهتی و نواندیشان دینی نسبت به حقوق زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی.
19. علوی تبار، علیرضا(1378). نواندیشی دینی و فقه زنان. مجله زنان. 8(58): 31-24
20. فراستخواه، مقصود(1377). دین و جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار
21. فراستخواه، مقصود(1377). سرآغاز نواندیشی معاصر( دینی و غیر دینی). تهران: شرکت سهامی انتشار
22. قوام، عبدالعلی و اسدی، مشکات(1393). بررسی تطبیقی، جایگاه زن در گفتمانهای مختلف ایران معاصر. فصلنامه مطالعات میان فرهنگی. 9 (23): 39- 9
23. کار، مهر انگیز(1378). رفع تبعیض از زنان: مقایسه کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با قوانین ایران. تهران: نشر قطره
24. کدیور، محسن(1388). «حق الناس(اسلام و حقوق بشر)». تهران: انتشارات کویر
25. کدیور، محسن(1390). بازخوانی حقوق زنان در اسلام، عدالت مساواتی به جای عدالت اسحقاقی. وب سایت رسمی محسن کدیور
26. کدیور، محسن(1392). نگاهی به حقوق زن در اسلام. وبسایت رسمی محسن کدیور
27. مجتهد شبستری، محمد (1384). «نقدی بر قرائت رسمی از دین». تهران: طرح نو.
28. مجتهد شبستری، محمد (1385). «نگاه ویژه: مولفه های نواندیشی دینی». مجله بازتاب اندیشه. 81: 20-9
29. مجتهد شبستری، محمد(1378). زنان، کتاب و سنت. مجله زنان. 8 (57): 23-11
30. مشفقی، مریم و لطیفی، زهره(1396). اثر بخشی بسته آموزشی، پرورش مهارتهای زندگی(مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال) بر هوش اخلاقی دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی-پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4 (1)، 162-145
31. مطهری، مرتضی(1381). نظام حقوق زن در اسلام. قم: صدرا
32. ملکیان، مصطفی(1394). مشتاقی و مهجوری؛ گفتگوهایی در باب فرهنگ و سیاست. تهران: نگاه معاصر
33. مهدوی زادگان، داوود(1379). از قبض معنا تا بسط دنیا(معرفت شناسی انتقادی در فرآیند عرفی گرایی دکتر سروش). تهران:موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر
34. مهریزی، مهدی(1382). شخصیت و حقوق زن در اسلام،. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
35. میراحمدی، منصورو سجادی، حمید(1387). بنیان های گسست از سنت در جریان نواندیشی دینی در ایران. نشریه دانش سیاسی. 7: 215-181
36. همتی، مراد(1379). با نگاه یک بعدی زنان را به دین بدبین نکنید. مجله زنان. 9 (66): 35-26
37. Abu Zayd, N. H. (2004). Circles of Fear. Darlbaida: Arab Cultural



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

norimombyni Z, safaei moghdam M, paksereshet M J, valavi P. (2022). Conceptual model of desirable internal change based on the Holy Quran: inference of educational principles Abstract. qaiie. 7(2), 109-132. doi:10.52547/qaiie.7.2.109
URL: http://qaiie.ir/article-1-876-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 7, Issue 2 (2022) Back to browse issues page
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)