[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 149-123 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی خطوط اصلی بسته آموزشی «اخلاق مبتنی بر شهود اخلاقی با ملاحظات گسست اخلاقی» و اعتباریابی آن برای دانش‌آموزان متوسطه دوم
حامد مصلحی1 ، الهه حجازی* 2، زهرا نقش1 ، نرگس سادات سجادیه1
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده:   (1397 مشاهده)
هدف: تدوین خطوط اصلی بسته آموزشی بر مبنای شهود فطری اخلاقی و فرآیندهای گسست اخلاقی برای دانش­آموزان متوسطه­ی دوم هدف این پژوهش است. چنانچه روشن است بسته­ی آموزشی علاوه بر مولفه­های مذکور، شامل مولفه­های گسست اخلاقی بندورا به عنوان عوامل تضعیف کننده­ی شهود فطری اخلاقی نیز هست.
روش: این پژوهش، با روش کیفی از نوع مطالعه اسنادی انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده­ها از ترکیب مدل «کلایزی» با روش تحلیل مضمون(Thematic analysis) استفاده شده است. دو کدگذار، نهایتا هفت مولفه را  با شاخص توافق کدگذار بالاتر از ۷۰ درصد(۸۱.۴٪)، معرفی کردند. از میان مولفه­های پیشنهادی پژوهشگر،‌ اعتبار چهار مولفه پس از سنجش  CVR مورد تایید متخصصان قرار گرفت.
یافته ­ها: بر این اساس در نهایت پس از ارائه­ی تعریف شهود فطری اخلاقی، مولفه­های «درک بی­واسطه»، «همگانی بودن شهود»، «عوامل منفی موثر» و «امکان تضعیف بروز شهود در طول عمر» به عنوان مولفه­های معتبر معرفی و در بسته­ی آموزشی به همراه مکانیسم­های هشت­گانه­ی گسست اخلاقی برای تضعیف شهود فطری درج شده است.
نتیجه گیری: تمرکز بر شهود فطری اخلاقی، در میان دوگانه­­ای از دیدگاه­های فطری نگر و دیدگاه­های مقابل قرار دارد. این پژوهش در راستای کاربست دیدگاه فطری نگر به آموزش و تربیت اخلاقی، به معرفی بسته­ی آموزشی کاربردی همراستا با دیدگاه­های متمرکز بر فطرت به عنوان الگوی همگانی در آموزش اخلاقی معرفی شده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش اخلاق، فطرت، اخلاق فطری، شهود فطری اخلاقی، گسست اخلاقی.
متن کامل [PDF 1432 kb]   (957 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/2/25 | ویرایش نهایی: 1400/11/30 | پذیرش: 1400/10/4 | انتشار: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10
فهرست منابع
1. قرآن کریم
2. اسماعیلی، رضا(۱۳۷۹)، بررسی اوضاع و ویژگی‌های فرهنگ عمومی استان(گزارش تحقیق)، اصفهان، اداره کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی.
3. اشعری، محمد و حسنی، زهرا.(۱۳۹۳)، تبیین و نقد عاملیت اخلاقی در نظریه یادگیری شناختی اجتماعی، علوم تربیتی در اسلام،۲(۳): ۹۳-۱۱۱.
4. اصفهانی، مهدی.(۱۳۸۷). ابواب الهدی، ترجمه و تحقیق حسین مفید، تهران: منیر.
5. انوری، حسن.(۱۳۸۲)، فرهنگ بزرگ سخن، ج۷ ،تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
6. انصاری، مریم و‌ محسنی پور، محمدصادق.(۱۳۹۷)، بررسی دیدگاه دبیران دوره متوسطه پیرامون فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۳(۱): ۷-۷۰.
7. بازرگان، عباس.(۱۳۹۵)، مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: دیدار.
8. برک،‌ لورا.(۲۰۰۷)، روانشناسی رشد(از لقاح تا کودکی؛ جلد اول)(مترجم: یحیی سیدمحمدی)، تهران: ارسباران.
9. بیابانی اسکویی، محمد.(۱۳۹۵). اخلاق فطری، تهران:‌ نشر نبأ.
10. بیات، فریبرز.(۱۳۷۳)، تأثیر عام گرایی بر اخلاق، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
11. جاویدان، فاطمه، دهقان، محمدصادق، شمسی گوشکی، احسان، عباسی، محمود.(۱۳۹۱). تحلیل نظریه رشد اخلاقی کولبرگ با رویکرد قرآنی، فصلنامه اخلاق زیستی،۲(۶): ۱۱-۴۸.
12. جوادی آملی، عبدالله،(۱۳۹۴). مراحل اخلاق در قرآن، قم: اسراء.
13. جوادی آملی، عبدالله(۱۳۹۵)، مبانی اخلاق در قرآن، قم: اسراء.
14. جوادی آملی، عبدالله،(۱۳۹۸). فطرت در قرآن، قم: اسراء.
15. جویباری، لیلا مهستی، رضاییان، مهناز، ثناگو، اکرم، جعفری، سیدیعقوب و حسینی، سیدعلی.(۱۳۹۰)، تبیین تجربه نشاط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، ۸: ۱-۱۰.
16. حسینی، سید ابوالقاسم.(۱۳۸۰)، مکانیسم‌های تضعیف فطرت و نقش آن‌ها در وقوع جرم و انحراف اخلاقی، اصول بهداشت روانی، ۹ و ۱۰: ۱-۲۶.
17. حکیمی، محمدرضا، حکیمی، محمد و حکیمی، علی.(۱۳۹۵)، الحیات:،(ترجمه فارسی: احمد آرام)، تهران: انتشارات دلیل ما.
18. حمیری، عبدالله بن جعفر.(۱۴۱۳)، قرب الاسناد، قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌.
19. خوارزمی، حسین و میانداری، حسن.(۱۳۹۹)، نقش شهود در حکم اخلاقی ازنظر جاناتان هایت، تاملات فلسفی، ۲۵(۱۰): ۶۱-۹۴.
20. رجبی، محمود.(۱۳۸۲)، امام خمینی و اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی، ج۱۱، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س): ۸۵ -۱۱۵
21. رهنمایی، سید احمد.(۱۳۹۹)، تربیت اخلاقی بر مدار هم‌گرایی باورها و ارزش‌‌‌‌‌‌‌ها، پژوهش نامه اخلاق، 48: 163 - 182
22. سبحانی نیا، محمدتقی.(۱۳۹۲)، رفتاراخلاقی انسان با خود، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
23. سجادی، سید جعفر.(۱۳۴۱)، فرهنگ علوم عقلی، تهران: چاپخانه مصطفوی.
24. شاکری، محسن؛ برزگر بفروئی، کاظم و محمدی، علیرضا.(۱۳۹۸)اثربخشی آموزش اخلاق خویشتن داری بر کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان، اخلاق در علوم و فناوری ۱۴(۲): 39-47.
25. شاملی، عباسعلی؛ ‌ملکی، حسن و کاظمی، حمیدرضا.(۱۳۹۰)، برنامه درسی، ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی، اسلام و پژوهش های تربیتی، ۶(۲): ۷۷-۹۸.
26. شاه‌آبادی، محمد.(138۷)، رشحات البحار، تهران: انتشارات فراهانی، چاپ اول.
27. شاه‌آبادی، میرزا محمد علی.(138۷)، رشحات البحار، تهران: انتشارات فراهانی، چاپ اول.
28. شهریاری نیسیانی، شهناز و نوروزی، رضاعلی.(۱۳۹۹)، نقد اصل ابداعی حاکم بر تربیت اخلاقی فایدهگرای جان استوارت میل بر اساس قاعده اسلامی لاضرر، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی،۸۴: 669 -690
29. طالبی، ابوتراب.(۱۳۸۰)، بررسی تعارض بین ارزش‌های اخلاقی و کنشهای اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانهای منطقه ۳ و ۵ شهر تهران، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
30. طباطبایی، سیدمحمدحسین.(۱۳۹۰)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دارالمجتبی.
31. عبدل آبادی، علی اکبر(۱۳۹۷)، تقریری از آرای جی. ئی. مور درباره ی نقش "شهود" در تشکیل تصوّرات و تصدیقات اخلاقی، پژوهشهای فلسفی، ۱۲(۲۳): ۷۷-۹۰.
32. عطار، شیما؛ ناطقی، فائزه و عرفانی، نصراله.(۱۳۹۹)، ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی، اخلاق در علوم و فناوری، ۳(۱۵): ۱۲۳-۱۳۰.
33. عطار، شیما؛ ناطقی، فائزه و عرفانی، نصراله.(۱۴۰۰)، ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۲(۱۹): ۸۷-۱۰۸.
34. عظمت مدار فرد، فاطمه و بدخشان، نعمت الله.(۱۳۹۰)، بررسی نظریه فطرت از دیدگاه قرآن و ارتباط آن با تربیت، پژوهش‌های اعتقادی-کلامی، ۴(۱): ۲۵-۵۴.
35. غفاری، ابوالفضل.(۱۳۸۴)، عاطفه گرایی در اخلاق، پیشینه‌ی تاریخی تا وضعیت پست مدرن، مطالعات اسلامی: ۱۴۷-۱۹۰.
36. کفیلی مقدم، سیما.(۱۳۹۰)، آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی؛ بررسی اثربخشی آموزش اخلاق به کمک پویانمایی در رشد اخلاق کودکان پیش‌دبستانی، رشد آموزش پیش‌دبستانی ۱۲(۳): 26 -28 .
37. کوشی، زهرا؛ موسی پور، نعمت الله؛ محبی، علی و آرمند، محمد.(۱۳۹۷)، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی با رویکرد اجتماعی در دوره ابتدایی و ارائه مدل مفهومی، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۳(۲): ۱۱۷-۱۴۲.
38. کوشی، زهرا؛ موسی پور، نعمت الله؛ آرمند، محمد و محبی، علی.(۱۳۹۹)، طراحی و اعتبار سنجی الگوی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۵(۳): ۱۲۷-۱۵۴.
39. محمدی منفرد، بهروز.(۱۳۹۲)، شهود اخلاقی؛ معنا و توجیه، جاویدان خرد، ۱۰(۲۳): ۱۲۳-۱۴۸.
40. مصلحی، حامد و امیری، شعله .(۱۳۹۹)، تأثیر یادآوری بر تغییر اسناد هیجان اخلاقی «قربانی کننده شاد»، روانشناسی تحولی، ۱۷(۶۶): ۱۳۱-۱۴۲.
41. مطهری، مرتضی.(۱۴۰۰)، فطرت، تهران: صدرا.
42. مهجور، علی؛ جوادی، محسن و فنایی، ابوالقاسم.(۱۳۹۸)، چیستی شهود اخلاقی(بررسی معنا و انواع شهود و شهوداخلاقی در آثار فیلسوفان)، اخلاق وحیانی، ۷(۱۶): ۱۱۹-۱۴۶.
43. وجدانی، فاطمه، ایمانی، محسن، اکبریان، رضا و صادق‌زاده قمصری، علیرضا.(۱۳۹۱). تحلیل شکاف میان نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی رحمه الله، پژوهشنامه اخلاق.۵(۱۸): ۷-۲۶.
44. وجدانی، فاطمه، ایمانی، محسن و صادق‌زاده قمصری، علیرضا.(۱۳۹۲). بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره)، مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی. ۲: ۴۳-۶۶
45. وجدانی، فاطمه، ایمانی، محسن و صادق‌زاده قمصری، علیرضا.(۱۳۹۳). چگونگی تحول در نظام رایج تربیت اخلاقی مدارس جهت شکاف میان معرفت و عمل بر مبنای دیدگاه علامه طباطبایی(ره)، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت.۴(۱): ۱۱۱-۱۳۰.
46. وحدانی اسدی، محمدرضا؛ نوروزی، داریوش؛ فردانش، هاشم؛ علی‌آبادی، خدیجه و باقری، خسرو.(۱۳۹۵). اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی، برای آموزش اخلاق، فصلنامه روانشناسی تربیتی،‌ ۱۲(۴۰): ۱۹۱-۲۱۲.
47. وزارت آموزش‌وپرورش(۱۳۹۱)، سند برنامه درسی ملی: تهران: وزارت آموزش‌وپرورش



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moslehi H, hejazi E, naghsh Z, sajjadie N. (2021). Designing the Main Lines of the Educational Package of "Ethics based on Moral Intuition with Considerations of Moral Disengagement" and its Validation for High Senior School Students. qaiie. 6(4), 123-149. doi:10.52547/qaiie.6.4.123
URL: http://qaiie.ir/article-1-547-fa.html

مصلحی حامد، حجازی الهه، نقش زهرا، سجادیه نرگس سادات. طراحی خطوط اصلی بسته آموزشی «اخلاق مبتنی بر شهود اخلاقی با ملاحظات گسست اخلاقی» و اعتباریابی آن برای دانش‌آموزان متوسطه دوم مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (4) :149-123 10.52547/qaiie.6.4.123

URL: http://qaiie.ir/article-1-547-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)