[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در هویت اجتماعی دانشجویان با واسطه‌گری آموزه‌های مذهبی
مهین کرامتی فرد*1 ، نرگس مرادی
1- ، m.keramati@malayeru.ac.ir
چکیده:   (32 مشاهده)
هدف: پژوهش با هدف بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در هویت اجتماعی دانشجویان با واسطه‌گری آموزه‌های دینی در دانشجویان دانشگاه ملایر انجام شد.
روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه ملایر به تعداد 6400 در سال تحصیلی 1404-1403 بود که حجم نمونه 362 نفر به‌ روش طبقه‌ای- نسبتی تعیین شد. به‌منظور گردآوری اطلاعات تعداد 400 پرسشنامه در میان نمونه آماری توزیع و در نهایت تعداد 357 پرسشنامه تکمیل شده و قابل تحلیل وارد مرحله تحلیل گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های هویت اجتماعی صفاری‌نیا و روشن (1390)، آموزه‌های دینی شوقی‌بنا (1392) و پیامدهای استفاده از شبکه‌های اجتماعی موسسه ایپسوس (2024) گردآوری شد.
یافته‌ها: استفاده از شبکه‌های اجتماعی به میزان 426/0- بر هویت اجتماعی تأثیر منفی و معنادار دارد (01/0P<). آموزه‌های دینی به میزان 305/0 بر هویت اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد (01/0P<). همچنین اثر میانجی آموزه‌های دینی به میزان 141/0 در رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت اجتماعی معنادار است (01/0P<).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد آموزه‌های دینی به عنوان یک متغیر واسطه‌ای در رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت اجتماعی عمل می‌کند. تحلیل مسیر و آزمون سوبل نشان داد که این متغیر نه تنها نقش واسطه‌گری معنادار دارد، بلکه به صورت یک مکانیزم تعدیل‌گر، اثرات شبکه‌های اجتماعی بر هویت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این یافته بر اهمیت تقویت بنیان‌های دینی به عنوان عاملی مؤثر در حفظ و تعالی هویت اجتماعی در عصر دیجیتال تأکید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: آموزه‌های دینی، هویت اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1404/3/12 | ویرایش نهایی: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/5/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24 | انتشار: 1404/5/20 | انتشار الکترونیک: 1404/5/20



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4725
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)