هدف:پژوهش با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی در هویت اجتماعی دانشجویان با واسطهگری آموزههای دینی در دانشجویان دانشگاه ملایر انجام شد. روش:پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه ملایر به تعداد 6400 در سال تحصیلی 1404-1403 بود که حجم نمونه 362 نفر به روش طبقهای- نسبتی تعیین شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات تعداد 400 پرسشنامه در میان نمونه آماری توزیع و در نهایت تعداد 357 پرسشنامه تکمیل شده و قابل تحلیل وارد مرحله تحلیل گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامههای هویت اجتماعی صفارینیا و روشن (1390)، آموزههای دینی شوقیبنا (1392) و پیامدهای استفاده از شبکههای اجتماعی موسسه ایپسوس (2024) گردآوری شد. یافتهها:استفاده از شبکههای اجتماعی به میزان 426/0- بر هویت اجتماعی تأثیر منفی و معنادار دارد (01/0P<). آموزههای دینی به میزان 305/0 بر هویت اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد (01/0P<). همچنین اثر میانجی آموزههای دینی به میزان 141/0 در رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی و هویت اجتماعی معنادار است (01/0P<). نتیجهگیری:یافتههای پژوهش نشان میدهد آموزههای دینی به عنوان یک متغیر واسطهای در رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی و هویت اجتماعی عمل میکند. تحلیل مسیر و آزمون سوبل نشان داد که این متغیر نه تنها نقش واسطهگری معنادار دارد، بلکه به صورت یک مکانیزم تعدیلگر، اثرات شبکههای اجتماعی بر هویت اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. این یافته بر اهمیت تقویت بنیانهای دینی به عنوان عاملی مؤثر در حفظ و تعالی هویت اجتماعی در عصر دیجیتال تأکید میکند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1404/3/12 | ویرایش نهایی: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/5/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24 | انتشار: 1404/5/20 | انتشار الکترونیک: 1404/5/20