[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سه گانه تاریک شخصیت و ایده آل گرایی اخلاقی با بدرفتاری تحصیلی در دانشجویان: نقش میانجی با وجدان بودن و صداقت-تواضع
فرزانه میکاییلی منیع*1 ، بهناز دهقان2 ، بهزاد ارژنگی2 ، مهدی شیرزاده2 ، فرشته رضایی2 ، الهام الهی2
1- دانشگاه ارومیه ، f.michaeli.manee@gmail.com
2- دانشگاه ارومیه
چکیده:   (35 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سه‌گانه تاریک شخصیت (ماکیاولیسم، خودشیفتگی و جامعه ستیزی) و ایده‌آل‌گرایی اخلاقی با تقلب تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی ویژگی‌های شخصیتی باوجدان بودن و صداقت-تواضع در دانشجویان انجام شده است.
روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه ارومیه (12000 =N) در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل می­دادند. از میان دانشجویان دانشگاه ارومیه 384 نفر با استفاده با توجه به  فرمول کوکران با در نظر گرفتن خطای 05/0 ، و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه سه­گانه­های تاریک شخصیت جانسون و وبستر (۲۰۱۰)، پرسشنامه ایدئولوژی های اخلاقی فورسیث (1980)، فرم کوتاه پرسشنامه صفات شخصیت (NEO) مک کری و کاستا (1985)، پرسشنامه تقلب تحصیلی مک کابی و تروینیو (1996) و پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (2004) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS 24 استفاده شده است.
یافته­ها:  یافته­های پژوهش نشان می‌دهد که تمامی مسیرهای مدل تحقیق، بر اساس آماره‌های T و ضرایب مسیر، در سطح اطمینان 95 درصد معنادار هستند. این نتایج تأثیرات مثبت و منفی متغیرهای شخصیتی (خودشیفتگی، ماکیاولیسم، جامعه‌ستیزی و ایده‌آل‌گرایی اخلاقی) را بر متغیرهای میانجی (باوجدان بودن و صداقت) و در نهایت بر تقلب تحصیلی نشان می‌دهد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به ­دست آمده از تحلیل­ها و ارتباط مستقیم صفات تاریک شخصیت و تقلب تحصیلی، ضرورت ارتقای فضایل اخلاقی در محیط‌های دانشگاهی با استناد به آموزه‌های اسلامی پیشنهاد می­گردد.
واژه‌های کلیدی: سه گانه تاریک شخصیت، ایده آل گرایی، با وجدان بودن، صداقت-تواضع، بدرفتاری تحصیلی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1404/2/8 | ویرایش نهایی: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/4/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24 | انتشار: 1404/5/25 | انتشار الکترونیک: 1404/5/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4725
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)