1- دانشگاه ارومیه ، f.michaeli.manee@gmail.com 2- دانشگاه ارومیه
چکیده: (13 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سهگانه تاریک شخصیت (ماکیاولیسم، خودشیفتگی و جامعه ستیزی) و ایدهآلگرایی اخلاقی با تقلب تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی ویژگیهای شخصیتی باوجدان بودن و صداقت-تواضع در دانشجویان انجام شده است. روش:روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه ارومیه (12000=N) در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل میدادند. از میان دانشجویان دانشگاه ارومیه 384 نفر با استفاده با توجه به فرمول کوکران با در نظر گرفتن خطای 05/0 ، و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه سهگانههای تاریک شخصیت جانسون و وبستر (۲۰۱۰)، پرسشنامه ایدئولوژی های اخلاقی فورسیث (1980)، فرم کوتاه پرسشنامه صفات شخصیت (NEO) مک کری و کاستا (1985)، پرسشنامه تقلب تحصیلی مک کابی و تروینیو (1996) وپرسشنامه شخصیتی هگزاکو (2004) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS 24استفاده شده است. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان میدهد که تمامی مسیرهای مدل تحقیق، بر اساس آمارههای T و ضرایب مسیر، در سطح اطمینان 95 درصد معنادار هستند. این نتایج تأثیرات مثبت و منفی متغیرهای شخصیتی (خودشیفتگی، ماکیاولیسم، جامعهستیزی و ایدهآلگرایی اخلاقی) را بر متغیرهای میانجی (باوجدان بودن و صداقت) و در نهایت بر تقلب تحصیلی نشان میدهد. نتیجه گیری:با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیلها و ارتباط مستقیم صفات تاریک شخصیت و تقلب تحصیلی، ضرورت ارتقای فضایل اخلاقی در محیطهای دانشگاهی با استناد به آموزههای اسلامی پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1404/2/8 | ویرایش نهایی: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/4/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24 | انتشار: 1404/5/25 | انتشار الکترونیک: 1404/5/25