تدوین برنامه آموزشی ارتقای بلوغ عاطفی مبتنی بر آموزه های اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر هوش اخلاقی
|
سجاد محمدی1 ، احمد صادقیان* 2، ابوالقاسم عاصی مذنب3 ، سعید وزیری3 |
1- دانشگاه آزد اسلامی واحد یزد 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ، ahmadsadeghian31@yahoo.com 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد |
|
چکیده: (56 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزشی ارتقای بلوغ عاطفی مبتنی بر آموزههای اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر هوش اخلاقی انجام شد.
روش: روش پژوهش، ترکیبی اکتشافی (کیفی و کمّی) است. و در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش قیاسی و در قسمت کمّی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه است. میزان شاخص روایی محتوا بسته آموزشی توسط متخصصین تعیین و توافق تخصصی معادل 88/0 بهدست آمد که نشاندهنده توافق مطلوب است. حجم نمونه از بین دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر اصفهان، 80 نفر (40 نفر پسر و 40 نفر دختر) به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، انتخاب و بهصورت تصادفی به گروه کنترل و آزمایش در دختران و پسران (هر گروه ۲۰ نفر) تقسیم شدند. گروههای آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای، بسته آموزشی را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامه هوش اخلاقی لینک و کیل (۲۰05) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای مکرر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بسته آموزشی، بر افزایش هوش اخلاقی و ابعاد آن (درستکاری، مسئولیت، دلسوزی، بخشش) در مرحله پسآزمون و پیگیری، تأثیر معناداری داشت (05/0>P).
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش در مجموع اثربخشی بسته آموزشی ارتقای بلوغ عاطفی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر هوش اخلاقی دانشآموزان متوسطه دوم را تأیید کرد تا موضوع تعلیم و تربیت اسلامی در آنان درونی شود. |
|
واژههای کلیدی: بلوغ عاطفی، آموزههای اسلامی، هوش اخلاقی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1403/1/2 | ویرایش نهایی: 1403/3/12 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/30
|
|
|
|